Een van de games zal een first-person shooter zijn en we zijn benieuwd wat Sony met Project Morpheus kan betekenen voor deze categorie, dat voor virtual reality tot op heden nog altijd een lastig verhaal is gebleken vanwege het gebrek aan controls. Het spel wordt gemaakt door een nieuwe studio, Impulse Gear, en maakt naast Project Morpheus ook gebruik van enkele andere Sony technologieën, waaronder PlayStation Move. Volgens het artikel is het (nog) geen officiële game, maar in plaats daarvan moet het aantonen dat een first-person shooter wel degelijk kan werken in combinatie met Project Morpehus. Ontwikkelaars zouden verder nog druk aan het experimenteren zijn met alle mogelijkheden die het virtual reality project van Sony biedt. Op dit moment zouden er meer dan 30 games in ontwikkeling zijn voor de Morpheus, waaronder een exclusive van Sony studio Guerilla Games en VR versie van Ubisoft’s Trackmania.
[sc:inpost-tekst ]Het is in ieder geval duidelijk dat 2016 een belangrijk jaar gaat worden voor virtual-reality, want naast de Sony Morpheus worden ook de Oculus Rift en HTC Vive verwacht. De grote vraag blijft op dit moment nog wat de killer app gaat worden om de mainstream consument over de streep te trekken? Als het aan Sony ligt, dan zullen het games zijn. Heel veel games.
“We moeten PlayStation 4 bezitters overtuigen om honderden dollars te betalen voor een Morpheus headset, bovenop de PlayStation 4 die ze al thuis hebben staan. Meer content voor games is wat ze zullen overtuigen. We houden de ontwikkeling bij van 30 games die op dit moment in ontwikkeling zijn voor Project Morpheus – ze zullen niet allen tegelijkertijd klaar zijn voor de lancering, maar het gaat om serieuze projecten,” aldus Shuhei Yoshida, president van Sony Worldwide Studios.
Sony richt zich met Morpheus volledig op de PlayStation 4, terwijl de HTC Vive en de Oculus Rift afhankelijk zullen zijn van veel verschillende PC hardware configuraties. Het grote voordeel is dat ontwikkelaars hierdoor precies weten wat ze kunnen verwachten van de PlayStation 4 en wat ze nodig zijn om de game vloeiend te draaien, terwijl er bij de PC veel meer onzekere variabelen zijn. Daarnaast beschikt de PS4 over hardware die veel gelijkenissen kent met de PC en ontwikkelaars die een game maken voor de Oculus Rift (PC), kunnen het daarna ook een stuk eenvoudiger naar de PS4 brengen, zo zouden er al verschillende Morpheus games in ontwikkeling zijn die gestart zijn met de development-kit van de Oculus Rift.
Om dinsdag 03:00 Nederlandse tijd gaat de Sony presentatie van start, terwijl de presentatie van Microsoft vanavond om 18:30 Nederlandse begint.
[sc:inpost-tekst ]