‘Backwards compatibility belangrijk voor Project Scorpio’

Ken Lobb is tegenwoordig creative director bij Microsoft en in de meest recente uitgave van Game Informer spreekt hij over Project Scorpio. De Microsoft-topman prees het apparaat en zegt dat backwards compatibility een belangrijke rol gaat spelen.

Project Scorpio

Backwards compatibility is de toekomst

Volgens Lobb hebben de studio’s een nieuwe manier bedacht om software te schrijven op een zodanige wijze dat het beter is, maar nog steeds draait op oude en nieuwe systemen. “De Xbox One S is een goed voorbeeld. De console is beter dan de One, minder dan 10 procent, maar nog steeds beter, en dat soort dingen waren onmogelijk wanneer je teruggaat naar de Super NES. We konden niet een 10 procent snellere Super NES op de markt brengen. De meeste games zouden simpelweg niet werken. Ze zouden draaien op een andere kloksnelheid, iets waar de games destijds niet voor geschreven waren”, aldus Lobb.

Lobb is van mening dat de situatie tegenwoordig volledig anders is. “De manier waarop we vandaag de dag software ontwikkelen maakt dit mogelijk. Hoe kan een pc-game draaien op een laptop en op een Titan X? Hoe is dat mogelijk? Dat komt omdat ontwikkelaars in de afgelopen 15 jaar manieren hebben bedacht om hun games te schalen met hardware. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te denken, ‘Nou, goh, als ik een Xbox heb, kan ik dan geen krachtigere Xbox maken? En is dat niet beter dan een ander kleurtje of een kleinere behuizing? Ik denk dat het idee fantastisch is.”

Premium prijs

Project Scorpio wordt dit jaar op de markt gebracht. Vorige week bracht Phil Spencer van de Xbox-divisie naar buiten dat Microsoft mogelijk nog voor de E3 met meer informatie komt over de nieuwe console. Het is onder andere nog onbekend wat het nieuwe systeem gaat kosten, maar Spencer heeft al gezegd dat Scorpio een “premium” prijs krijgt, die hoger komt te liggen dan de 299 euro kostende Xbox One S.

“Ik ben niet aan het proberen om iedereen te laten schrikken van de prijs. We gaan uitkomen op een prijs waarvan wij denken dat het eerlijk is voor het product dat we ontwikkelen en de klanten zullen ons vertellen of ze het er mee eens zijn of niet. Ik noem het premium omdat ik niet wil dat mensen in de war raken en een beeld krijgen dat de Scorpio de volledige Xbox-lijn gaat overnemen. De meerderheid van de consoles die we gaan verkopen zullen Xbox One S exemplaren zijn en ik ben er erg trots op”, zo zei Spencer.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.