Waarom Cyberpunk 2077 zo lang op zich laat wachten

Gaming

CD Projekt Red kondigde Cyberpunk 2077 in mei 2012 aan en zes jaar later is de game nog altijd niet uitgebracht. Een jaar na de aankondiging werd er een teaser vrijgegeven en vorig jaar verscheen de eerste trailer voor de game, echter zonder gameplaybeelden. Tijdens de afgelopen E3 werd er nogmaals een nieuwe trailer voor Cyberpunk 2077 getoond en de pers mocht achter gesloten deuren met de game aan de slag.

Cyberpunk 2077

Dat wil overigens niet zeggen dat de Cyberpunk 2077 op korte termijn verschijnt, want een releasedatum is nog altijd niet bekendgemaakt, net als de systemen waarvoor de game verschijnt. Er gaan namelijk geruchten dat de game voor de huidige en volgende generaties consoles verschijnt, waardoor de game waarschijnlijk vóór 2020 zal worden uitgebracht. CD Projekt Red is zich er goed van bewust dat het project veel tijd in beslag heeft genomen en sprak met Kotaku over de lange ontwikkelingscyclus.

Marcin Iwiński, een van de medeoprichters van de Poolse studio, zegt dat er tijdens de ontwikkeling enkele creatieve veranderingen zijn doorgevoerd, hoewel hij niet wil spreken van een volledige reboot.

“Ik zou het geen reboot willen noemen, maar we zijn van richting veranderd, en eigenlijk zochten we naar de inhoud van de game”, zei Iwiński. “Het is super moeilijk wanneer je werkt aan een nieuwe franchise, omdat je alles kan doen wat je wil doen, maar tegelijkertijd vraag je jezelf altijd af of dit de juiste weg is. Het proces van deze interne dialoog of zelfs soms een monoloog die in het hoofd van mensen plaatsvindt, is heel moeilijk omdat je niet weet of het cool gaat zijn of niet? Dan kom je terug en zeg je: nee, ik dacht dat het cool zou zijn, maar dat is het niet meer, dus we moeten de richting veranderen. Je moet het daarna aan mensen uitleggen. Dan is het team groter en zijn er nieuwe mensen die misschien niet begrijpen hoe het werkt.”

Volgens Iwiński is de lange ontwikkelingscyclus van Cyberpunk 2077 diep geworteld in de identiteit van CD Project Red. Het bedrijf is volgens hem ooit opgestart met als doel om games te maken met volledige creative vrijheid en de mogelijkheid om elke verandering door te voeren om iets op een juiste te laten werken. Dit proces zal soms resulteren in het schrappen van onderdelen waaraan zes maanden of langer is gewerkt, maar de studio is niet bang om die beslissing te nemen in tegenstelling tot de concurrentie. Er is oog voor perfectie en het doel is om het project dat CD Project Red voor ogen heeft volledig te realiseren.

Overigens heeft de studio niet nonstop aan Cyberpunk 2077 gewerkt. Het oorspronkelijke plan was om de game naast The Witcher 3: Wild hunt te ontwikkelen, maar dat plan veranderde toen het team tot de conclusie kwam dat de derde game in de populaire Witcher-serie alle aandacht zou vereisen. The Witcher 3: Wild Hunt is een groot succes geworden en de studio heeft nu al zijn aandacht gefocust op Cyberpunk 2077.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*