Over de hele wereld zijn talloze sportcompetities stilgelegd als gevolg van het coronavirus. Slechts in enkele landen zijn de competities doorgegaan, zoals het voetbal in Wit-Rusland. Inmiddels is er in de Duitse Bundesliga weer sprake van een opstart van de competitie. De eerste wedstrijd is daarin gespeeld. Deze competities gaan nog door of zijn weer opnieuw opgestart. De hele coronasituatie heeft voor de fysieke sporten negatieve gevolgen gehad, maar voor een specifieke sector ook positieve gevolgen. Dat is namelijk de esports markt die door alle afgelastingen veel meer in de belangstelling is komen te staan.
Esports naar het volgende level
De honger naar sport is groot en dat blijkt uit de toename van populariteit in het spelen van esports. Dat is niet alleen het geval onder de hobbyisten, maar ook als het gaat om de profspelers. Er zijn allerlei online competities opgestart, waarin profs het virtueel tegen elkaar opnemen. Bijvoorbeeld in de Formule 1 met F1 2020, maar ook in de voetbalwereld met het spelen van een online FIFA toernooi. De belangstelling van actieve spelers is toegenomen, maar dat geldt eveneens voor de passieve spelers. Het is namelijk ook gewoon mogelijk om de wedstrijden in de esports branche live te streamen. Virtueel is er sprake van een groot succes, maar er zijn aan de andere kant ook negatieve gevolgen.
Net als de afgelaste competities in de fysieke sportwereld zijn er ook esport events afgelast. Dat heeft er al toe geleid Esports Center Eindhoven de deuren noodgedwongen definitief heeft moeten sluiten. Zo heeft de bouw van het grootste esports-stadion van het land door de coronacrisis eveneens vertraging opgelopen. Hieruit blijkt maar weer dat esports vooral virtueel naar een volgend level is geklommen door de afgelaste competities. Overigens zijn er ook competities die online vorm hebben gekregen, zoals de PDC Home Tour. Hierin nemen darters het in eigen huis via een livestream tegen elkaar op en kunnen fans de wedstrijden volgen.
Live esports booming business
Streaming gamediensten doen hun voordeel met de esports competities. Er is voor vrijwel alle streaming gamediensten sprake geweest van een groei in de coronacrisis. Het delen van gamesessies heeft ook een enorme toevlucht genomen, zoals via het platform Twitch mogelijk is. Overigens is het wel zo dat de esports markt niet in alle landen hetzelfde profiteert. Het blijkt dat het vooral landen zijn waar esports al populair was en waar de populariteit verder is toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van McKinsey & Company, waarin naar voren is gekomen dat in Zuid-Korea bijvoorbeeld een explosieve groei te zien is. De staking van fysieke sportevenementen heeft in dat land geleid tot een groei van 25%. In andere landen ligt dat percentage een stuk lager.