Fallout 4 director spreekt over perks, S.P.E.C.I.A.L. en V.A.T.S

Op 10 november verschijnt Fallout 4 voor de PlayStation 4, Xbox One en PC, een dag waarop de echte Fallout fan tijdelijk van de aarde zal verdwijnen. In een uitgebreid interview met het magazine GameInformer sprak Bethesda Game Director Todd Howard over de release van Fallout 4, het S.P.E.C.I.A.L. mechanisme, perks en keek men terug op de problematische lancering van Skyrim.

Fallout 4

Kort na de release van Skyrim bleek dat de engine een enorme hoeveelheid bugs en glitches bevatte, en Bethesda was destijds niet in staat om de problemen op korte termijn op te lossen. Todd zegt dat de problemen aanzienlijk groter waren dan verwacht met draken die achteruit vlogen tot spelers die hun opslagen game niet meer konden inladen, pas na twee maanden waren de grootste bugs verholpen.

[sc:inpost-tekst ]

Volgens Todd heeft de release van Skyrim ervoor gezorgd dat het team van Fallout 4 beter is voorbereid omdat de game al in juni volledig is afgerond. De tijd tot de lancering in november wordt gebruikt om kleine problemen te verhelpen. Volgens Todd wordt dit jaar nadrukkelijk gelet op de savegames: “de opslagen games van spelers staan op plek 1, wanneer een game crasht, dan hebben we iets verkeerds gedaan, maar het is lang niet zo erg als een corrupte savegame waardoor de gebruiker opnieuw moet beginnen. Wij doen er alles aan om dat scenario te voorkomen.” Gezien de ruime planning hopen we in ieder geval dat de release van Fallout 4 een stuk beter gaat verlopen ten opzichte van Skyrim.

Todd Howard sprak ook over het vernieuwde S.P.E.C.I.A.L. systeem. “We wilden dit systeem echt naar de voorgrond van het spel brengen. Het systeem gebruik je als speler om je personage te definiëren. We hebben een hele hoop extra perks, die gekoppeld zijn aan je S.P.E.C.I.A.L. statistieken. Wanneer je het volgende level bereikt, kun je weer een perk kiezen. Iedere perk, afgezien van een aantal uitzonderingen, heeft meerdere ranks. In totaal zijn er 70 basis perks en wanneer je de ranks daaraan toevoegt, dan kom je uit op een totaal van ongeveer 275 combinaties. We hebben geconstateerd dat deze features een aantal verschillende speelstijlen heeft gecreëerd. Het is dan ook een erg cool en leuk leveling systeem.”

In Fallout 4 zijn er voor het eerst ook romantische opties beschikbaar. Romantiek is vooralsnog alleen beperkt tot menselijke metgezellen, ongeacht het geslacht. Het is dus niet mogelijk om een liefdesrelatie op te bouwen met Mr. Handy. Fallout 4 bevat in totaal 12 metgezellen, echter is het spelen met een partner niet vereist. Volgens Howard zijn er genoeg perks beschikbaar voor iemand die in de wereld door het leven wil gaan als een “Lone Wanderer”.

Het hacken van computers en het lockpicken van kastjes, bureau en ga zo maar door is ook aanwezig in Fallout 4. Het hacken en ontgrendelen van sloten werkt op dezelfde manier als in Fallout 3. Daarnaast is het schietmechanisme V.A.T.S ook onder handen genomen. In plaats van dat een tegenstander wordt bevroren loopt de tijd in Fallout 4 langzaam door en zijn snelle reacties vereist wanneer een vijand dekking zoekt.

Fallout 4 wordt op 10 november uitgebracht voor de Xbox One, PlayStation 4 en PC.

[sc:adsense-tekst ]
Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.