Het voetbalseizoen is alweer enige tijd onderweg en dat betekent dat gamers inmiddels ook weer aan de slag kunnen met FIFA 20, de nieuwste editie in de populaire franchise. EA heeft zich dit jaar gefocust op de introductie van de straatvoetbalmodus Volta, terwijl de overige veranderingen relatief klein zijn te noemen. In deze review behandelen we alle punten die de ontwikkelaar dit jaar onder handen heeft genomen.
→ Lees ook: FIFA 20 kopen: alles versies en prijzen op een rij
Vorig jaar vond de laatste aflevering van de verhaalmodus The Journey plaats, waarbij spelers het avontuur van de opkomende superster Alex Hunter volgden. In FIFA 20 is deze verhaallijn vervangen door een nieuwe modus: Volta. In de straatvoetbalmodus volgen we Revvy, een nieuwkomer bij het Volta-team J10, die net als Hunter naam voor zichzelf hoopt te maken. Nadat de aanvoerder van het team buitenspel is gezet met een beenblessure, is het aan Revvy om het team te leiden in wedstrijden, uiteindelijk leidend tot de Volta Wereldkampioenschappen.
Volta is ondanks de verschillende tussenfilmpjes geen exacte kopie van The Journey, want spelers hebben afgezien van hun prestaties geen invloed op het verhaal. EA heeft alle beslissingen voor je genomen en tijdens gesprekken heb je geen dialoogopties om uit te kiezen. Je kan je personage nog steeds volledig personaliseren door je tenue of kapsel te veranderen, maar na The Journey hadden we toch gehoopt op iets meer. Mogelijk heeft dat te maken met een gebrek aan tijd, desondanks is het een leuke manier om kennis te maken met straatvoetbal en je eigen vaardigheden te verbeteren.
Je kan daarnaast vaardigheidspunten inzetten om de skills van Revvy en jouw team te verbeteren. Deze punten verzamel je door wedstrijden te spelen en kunnen er onder andere voor zorgen dat je spelers beter passen en afwerken. Het is ook mogelijk om je team te verbeteren door nieuwe spelers aan te trekken wanneer je andere teams verslaat. De kans is daardoor groot dat je uiteindelijke team er aan het einde volledig anders uit zal zien.
Volta wordt gespeeld tussen twee teams van drie tot vijf personen en de snelheid ligt beduidend hoger in vergelijking met het normale voetbal. Kort na de aankondiging van FIFA 20 werden er veel vergelijkingen gemaakt met de oude FIFA Street-games, maar beide games zijn in onze ogen niet met elkaar te vergelijken. Volta is gericht op een realistische en authentieke ervaring, terwijl de FIFA Street-serie meer gefocust was op het maken van de meest krankzinnige acties en goals.
In Volta heb je geen vaste keeper, in plaats daarvan fungeert een verdediger als een hybride speler die ook een goal kan voorkomen. Straatvoetbal kent geen buitenspel waardoor het gemakkelijker wordt om een pass te geven zonder rekening te houden met de positie van je teamgenoot. Het is bovendien een goede training om beter te worden in het afronden, omdat het goal aanzienlijk kleiner is dan bij traditioneel voetbal. Tegen de tijd dat je Volta beheerst, heb je ook een goed begrip van de basisprincipes van voetbal. De knoppen voor schieten, passen en dribbelen zijn grotendeels hetzelfde, dus spelers hoeven niet opnieuw te beginnen wanneer ze terugschakelen naar de traditionele voetbalmodi.
Ten slotte heeft Volta een multiplayermodus waarbij je 10 divisies moet zien te overwinnen. EA heeft aangegeven in de toekomst nieuwe multiplayermodi aan FIFA 20 Volta toe te voegen.
De reguliere voetbalmodi in FIFA 20 is in vergelijking met vorig jaar op verschillende punten gewijzigd, hoewel de verbeteringen en veranderingen relatief klein zijn te noemen. EA heeft een nieuw afwerkingssysteem geïntroduceerd om een-op-een situaties te verbeteren en het is dit jaar veel belangrijker om je tackle perfect te timen. De physics van de bal zijn ook aangepast en zorgen ervoor dat de bal realistischer stuitert en in de lucht blijft.
Waar veel nieuwe spelers aan zullen moeten wennen is de manier van verdedigen. Het is namelijk belangrijker dan ooit om je ingrepen goed te timen, want anders zullen de doelpunten je om de oren vliegen. Het vereist zeker de nodige vlieguren en kijk er niet raar van op wanneer je verschillende keren tegen een dodelijke counter aanloopt. Een tip is om niet te snel in te grijpen en langzaam met de Jockey-knop de tegenstander te naderen om daarna de bal af te snoepen. Helaas werkt het wisselen van spelers in FIFA 20 niet vlekkeloos, waardoor het verstandig is om jezelf aan te leren om handmatig tussen je spelers te switchen, dit doe je door thumbstick in de richting van de speler te bewegen.
Een ander punt waar spelers rekening mee moeten houden is de snelheid van tegenstanders. In eerdere FIFA-games wisten trage verdedigers zonder problemen de snelste aanvallers bij te halen, maar dat is niet langer het geval. Dat is een belangrijke reden waarom de counters in FIFA 20 enorm gevaarlijk zijn. Je kan deze counters tegengaan door je linies iets terug te halen en je backs de instructies geven om niet mee te gaan in iedere aanval.
Ten slotte is er een nieuw systeem voor het nemen van vrije trappen en strafschoppen. In FIFA 20 moet je eerst op de plek richten waar de bal moet komen en daarna bepaal je met de kracht van het schot de nauwkeurigheid. Dat zijn we er nog niet, want je geeft een vrije trap een curve mee met de rechter thumbstick en voor de perfecte timing moet je de schietknop indrukken wanneer de speler de bal raakt. Het is in vergelijking met het oude systeem behoorlijk gecompliceerd en vereist de nodige training om er goed in te worden.
FIFA 20 ziet er net als in voorgaande jaren goed uit. Gezichten zijn realistisch genoeg om spelers te identificeren, stadions zijn ontworpen met nauwgezette details en de manier van spelen van spelers – van doelvieringen tot de intimiderende houding van Ronaldo wanneer hij vrije trappen neemt – zijn nauwkeurig vastgelegd. Dat gezegd hebbende, FIFA 20 is geen enorme visuele afwijking van FIFA 19, afgezien van een nieuwe levendige verfbeurt in de menu’s. We verwachten dat EA pas met de volgende generatie consoles een nieuwe engine gaat introduceren met vernieuwde graphics en hopelijk spelers die er iets minder plastic-achtig uitzien. Een ander puntje van kritiek is het ontbreken van Juventus, want het team van Matthijs de Ligt is in FIFA 20 te vinden als Piemonte Calcio, waarbij de namen van de spelers gelukkig niet ontbreken.
EA introduceert in FIFA 20 een nieuw hulpmiddel voor het maken van spelers en managers. Voorheen kon je alleen kiezen uit een tiental standaardgezichten wanneer je als manager in de carrièremodus speelde. Nu kunt u het uiterlijk van uw manager verfijnen door de grootte van hun neus te veranderen tot het paar schoenen dat ze dragen.
Een verandering die je onmiddellijk zal ervaren is het commentaar van Sierd de Vos en Jeroen Grueter, die Evert ten Napel en Youri Mulder na jaren trouwe dienst vervangen. Voor de fans van ‘El Sierd’ de Vos is het een leuke toevoeging, want de ‘koekoeks’ en de brommergeluiden vliegen je om de oren. De lol was er desondanks snel af, want het aanbod van de beschikbare zinnen van beide is nog behoorlijk beperkt. De Vos en Grueter vallen daardoor nogal snel in herhaling en zeggen ook geregeld dingen die niet bepaald aansluiten bij de situatie op het veld. Gelukkig kun je eenvoudig overschakelen naar commentaar in het Engels en dat bevalt mij persoonlijk een stuk beter. We verwachten dat EA de samenwerking met beide commentatoren in de komende jaren zal doorzetten, zodat ze volgend jaar over een breder arsenaal aan zinnen beschikken.
FIFA Ultimate Team mag natuurlijk niet ontbreken in FIFA 20 en zal de komende periode ongetwijfeld weer de meest gespeelde modi worden. Spelers kunnen in FIFA Ultimate Team hun eigen team samenstellen door pakketten te openen en actief te zien op de transfermarkt. In deze pakketten bevinden zich spelers, contracten, trainers en verschillende andere items om je team te verbeteren en op peil te houden. Hoewel je tijdens normaal spelen punten verdient, kun je ook kaarten met premium FIFA-punten kopen, oftewel geld betalen om op korte termijn je prestaties te verbeteren. We zijn persoonlijk geen fan van dit principe en waar andere games juist afscheid aan het nemen zijn van dit soort gok-achtige functies, blijft EA er in FIFA 20 er nog nadrukkelijk aan vasthouden.
EA heeft met FIFA 20 opnieuw een goede voetbalgame afgeleverd en met Volta heeft het iets nieuws proberen te doen, hoewel er qua verhaal in onze ogen meer had ingezeten. Op het grafische vlak is er weinig veranderd, terwijl de komst van de Vos en Grueter leuke toevoegingen zijn, maar ook niet meer dan dat. We hebben daarom gemixte gevoelens over FIFA 20, want de ontwikkelaar heeft er duidelijk veel aan gedaan om verschillende nieuwe ideeën te implementeren, helaas worden ze in alle gevallen niet perfect uitgevoerd. Gelukkig is het potentieel van de nieuw geïntroduceerde Volta-modus bijna eindeloos en zullen de nieuwe PlayStation en Xbox zorgen voor de introductie van een nieuwe engine.