Foto toont PlayStation 5 (PS5)-devkit

Gaming

In de afgelopen maanden is er al meerdere keren gesproken over de PlayStation 5-devkit en een patent onthulde zelfs het ontwerp van het apparaat. We hebben echter nu nog iets beters voor je, want dankzij ZoneofTech is er ook een foto van de devkit, codenaam Prospero, in de praktijk te zien. Volgens het YouTube-kanaal bestaat er een mogelijkheid dat de devkit op het definitieve ontwerp van de PS5 zal lijken, maar die kans achten wij persoonlijk erg klein. De devkit van de vorige PlayStation-consoles zagen er namelijk compleet anders uit dan het ontwerp voor consumenten en dit is niet bepaald een ontwerp dat goed zal aansluiten bij de rest van je hardware.

PlayStation 5-devkit

Zoals je kunt zien in de onderstaande video, ziet de devkit er net zo uit als op de eerdergenoemde ontwerpconcepten. Aan de bovenzijde zien we koelsysteem in de vorm van een V, mogelijk een verwijzing naar de vijfde generatie PlayStation 5. Het apparaat in kwestie heeft een tweekleurig ontwerp, net als eerdere PS4-devkit’s. Sony heeft gekozen voor een glanzende zilveren afwerking, terwijl de overige delen van zwart plastic zijn gemaakt. Sony zou in 2018 zijn begonnen met de eerste levering van devkits, terwijl de huidige versie ‘Prospero’ pas sinds het begin van de afgelopen zomer beschikbaar is.

De console deelt zijn codenaamnaam met het centrale personage van William Shakespeare’s The Tempest. In het stuk is Prospero een humeurige tovenaar die wordt ondersteund door personages zoals de magische geest Ariel en de vriendelijke edelman Gonzalo. Dat is opvallend, omdat Ariel en Gonzalo niet alleen personages zijn in The Tempest: ze zijn ook de codenamen voor niet-vrijgegeven AMD-chips, die naar verluidt zijn ontwikkeld voor de volgende generatie consoles.

Release eind 2020, ray tracing en DualShock 5

Sony-topman Jim Ryan bevestigde in gesprek met Wired eerder deze maand dat de volgende console van het bedrijf de PlayStation 5 zal worden genoemd. De volgende generatie console verschijnt in het laatste kwartaal van 2020, rond de feestdagen.

In het interview deelden Ryan en systeemarchitect Mark Cerny enkele nieuwe details over de PS5. In april van dit jaar maakte Cerny bekend dat de console ondersteuning zal bieden voor ray tracing, een technisch die complexe licht- en geluidseffecten in 3D-omgevingen mogelijk maakt. Na publicatie van het artikel werd gesuggereerd dat het zou gaan om een softwarematige oplossing, echter blijkt dat (gelukkig) niet het geval te zijn. “Er is ray tracing-ondersteuning ingebouwd in de hardware van de gpu”, aldus de architect van de PS5. “Dat is volgens mij de verklaring weer veel mensen naar op zoek waren.”

→ Lees ook: Deze geruchten over de PlayStation 5 (PS5) doen ons watertanden

De controller van de PlayStation 5, vermoedelijk de DualShock 5, komt met adaptieve triggers die verschillende niveaus van weerstand kunnen bieden om bijvoorbeeld het schieten van een pijl en boog echt aan te laten aanvoelen. De weerstand neemt toe naarmate je de pijl verder naar je toe haalt, terwijl een machinegeweer heel anders aanvoelt dan een jachtgeweer. De controller beschikt ook over haptische feedback die veel capabeler is dan de rumble motor die consoles tot op heden hebben gebruikt. Sony heeft complexe en programmeerbare voice coil actuators aan beide kanten van de controller geïntegreerd. Sony heeft de controller daarnaast voorzien van een usb-c-aansluiting voor het opladen en een grotere accu. De controller is zwaarder dan de DualShock 4, maar een fractie lichter dan de huidige Xbox-controllers met batterijen erin.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*