Geld uitgeven in games

In veel games kun je tegenwoordig met echt geld dingen kopen waardoor het spel leuker wordt om te spelen. Denk aan een andere outfit, andere wapens of bijvoorbeeld exclusieve toegang tot een extra level. Met één klik op de knop geef je dan gemakkelijk vele euro’s uit terwijl je gewoon op de bank zit te gamen. Veel kinderen en jongeren komen in de problemen doordat ze te veel geld uitgeven aan zogenaamde microtransacties. En dat zonder weet van hun ouders.

Betalen voor online games

Online gamen is razend populair. Vaak zijn deze spellen gratis te downloaden. Maar ook in spellen die je gekocht hebt, bestaat soms de mogelijkheid om digitaal spullen bij te kopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra levens in Candy Crush, dieren en spullen voor je boerderij in Farmville of een speciale outfit in Fortnite. Soms wordt ook de optie “buy to win” aangeboden. Hierdoor kun je je tegenstanders eerder en sneller verslaan door te betalen. Daarnaast wordt de gratis versie van een spel meestal alleen aangeboden met een hoop reclame tussendoor. Uiteindelijk wordt dit zo irritant als je aan het spelen bent, dat je toch zwicht voor de betaalde versie van het spel. Je ziet dat er talloze manieren zijn om je uiteindelijk toch te laten betalen voor een spel. De valkuil? Dat je in veel spellen regelmatig kleine uitgaven doet, waardoor je niet goed voor ogen hebt hoeveel je nou in totaal al hebt gespendeerd.

Vooral jongeren geven geld uit aan games
Vaak wordt er binnen een spel subtiel toegewerkt naar betaling. Zo kun je bijvoorbeeld pas verder spelen als je je portemonnee trekt. Op dit punt zijn jongeren – maar dit geldt ook voor volwassenen – meestal al verslaafd aan een spel. Tijdens het spel kun je heel makkelijk aankopen doen. In veel gevallen is er namelijk een creditcard gekoppeld aan je account op de tablet, telefoon of spelcomputer. Je hoeft alleen maar op de knop “aankoop bevestigen” te drukken. Jongeren hebben op deze manier niet door dat ze eigenlijk geld lenen. De kosten lopen zo hoog op. Uit onderzoek van het Jeugdjournaal blijkt dat veel kinderen tientallen euro’s per week uitgeven aan extra’s in videogames. Ook werd in een uitzending van RTL aangetoond dat er in Nederland al 12.000 jongeren tussen de 13 en 16 jaar verslaafd zijn aan gamen. Hierdoor wordt de druk om verder te blijven spelen erg hoog.

Welke betaalmethoden zijn er in online games

Om virtuele spullen te kopen, betaal je doorgaans met punten, ook wel “credits” genoemd. Deze punten worden aangeschaft met echt geld van bijvoorbeeld een gekoppelde creditcard, een tegoedkaart, een eenmalige machtiging, via internetbankieren of met een mobiele telefoon. Kinderen en jongeren missen vaak het besef dat de credits gekocht worden met echt geld. Tegen de tijd dat de ouders er achter komen zijn er vaak al flink wat uitgaven gedaan en zijn de kosten hoog opgelopen.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.