Gelekte PlayStation 4 Neo presentatie toont specificaties

Gaming

Er is een erg lange vertrouwelijke presentatie gelekt, waarin de specificaties en de mogelijkheden worden beschreven van de Sony PlayStation 4 Neo. De documenten zijn naar verluidt al een paar maanden oud en we vermoeden ook dat de eerder verschenen informatie gebaseerd is op deze presentatie.

PlayStation 4 Neo

Het document bevestigt dat de PlayStation 4 Neo, de codenaam van de nieuwe console, gebruik maakt van dezelfde Jaguar-cores als de originele PlayStation 4. De cores zijn nu geklokt op 2,1GHz in plaats van 1,6GHz, een prestatiewinst van 27 procent. Er is nog steeds 8GB GDDR5-geheugen beschikbaar, echter ligt de bandbreedte met 218GB/s hoger dan de 176GB/s van de huidige versie.

De belangrijkste verbeteringen is zonder twijfel de grafische processor. De gpu maakt niet alleen gebruik van een verbeterde versie van de AMD GCCN compute units, maar beschikt tegelijkertijd ook nog over een dubbele hoeveelheid die eveneens op een hogere klokfrequentie draaien. Er zijn op de PlayStation 4 Neo 36 compute units beschikbaar (911MHz) in plaats van 18 (800Mhz) op de originele PlayStation 4. Volgens Sony zorgt dit voor 2,3 zoveel flops. Het gehele systeem zou over 4,2 teraflops aan rekenkracht beschikken.

PlayStation 4 PlayStation 4 Neo Prestatiewinst
CPU 8 Jaguar cores @ 1.6GHz 8 Jaguar cores @ 2.1GHz 1.3x
GPU 18 Radeon GCN compute units @ 800MHz 36 ‘verbeterde’ GCN compute units @ 911MHz 2.3x FLOPs
Geheugen 8GB GDDR5 @ 176GB/s 8GB GDDR5 @ 218GB/s 24% meer bandbreedte, 512MB extra geheugen

 

Verder is te lezen dat ontwikkelaars worden verplicht om toekomstige PlayStation 4-games compatibel te maken met de PlayStation 4 en PlayStation 4 Neo, waarbij ontwikkelaars er ook voor kunnen kiezen om bestaande games te patchen met ondersteuning voor de Neo. Vanaf oktober moeten alle nieuwe games beide consoles ondersteunen. De verbeterde hardware van de Neo moet zorgen voor mooiere beelden, hogere framerates en hogere resoluties. Sony lijkt zich met de update ook deels te richten op de bezitters van een 4K-televisie.

Sony zegt dat het belangrijk is dat ontwikkelaars ervoor zorgen dat de framerate van een game op de PlayStation 4 Neo gelijkwaardig is of beter dan op de originele versie. Afgezien van de grafische kwaliteit zullen de games qua functionaliteit identiek aan elkaar zijn, waardoor je geen exclusieve features hoeft te verwachten voor een Neo-game. Dat is in ieder geval het huidige besluit van Sony, hoewel het ons niet zal verbazen als deze regels over enkele jaren versoepeld gaan worden.

Wanneer de PlayStation 4 Neo op de markt wordt gebracht is nog niet exact duidelijk. Volgens een recent artikel van The Wall Street Journal wordt de PlayStation 4 Neo samen met een kleinere PlayStation 4 tijdens de Tokyo Game Show aangekondigd. Beide consoles zouden nog voor het einde van het jaar in de winkels moeten liggen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*