Sucker Punch heeft nieuwe informatie gedeeld over Ghost of Yotei, de langverwachte opvolger van Ghost of Tsushima. In een uitgebreid interview met het Japanse tijdschrift Famitsu zijn co-creative directors Nate Fox en Jason Cornell dieper ingegaan op het verhaal, de gameplay en de ontwikkeling van de game.
Ghost of Yotei
Ghost of Yotei staat in het teken van wraak. “Het hoofdthema van deze game is wraak,” vertelt Nate Fox. “Atsu heeft in haar jeugd een groot trauma meegemaakt en gaat op reis om wraak te nemen.”
Atsu zal jacht maken op een groep van zes krijgers, bekend als de Yotei Six, die dood en verderf hebben gezaaid in heel Japan. Spelers krijgen de vrijheid om deze tegenstanders in willekeurige volgorde op te sporen en uit te schakelen. Tijdens haar missie draagt Atsu een sjerp waarop de namen van de Yotei Six staan, die verandert naarmate spelers vorderingen maken. De opzet van de game is niet-lineair. Spelers kunnen zelf kiezen hoe en in welke volgorde ze de Yotei Six benaderen.
Grootste open-wereldkaart ooit voor Sucker Punch
De wereld van Ghost of Yotei is geïnspireerd op het huidige Hokkaido en is gevuld met allerlei activiteiten, verborgen geheimen en nieuwe wapens. Een nieuw toegevoegd wapen is onder andere de kusarigama, een traditionele ketting met een sikkel, voor gevechten op korte afstand. Volgens Fox biedt de game “de grootste vrijheid en de grootste kaart van alle open-wereldgames die we ooit hebben gemaakt.”
De Ainu-cultuur
Om de wereld zo authentiek mogelijk neer te zetten, reisden Fox en Cornell af naar Hokkaido. “We hebben samengewerkt met diverse adviseurs voor een juiste weergave van het Ainu-volk en hun cultuur uit die tijd,” legt Fox uit. “Net als bij onze vorige game hebben we Japanse cultuur grondig onderzocht en deze kennis verwerkt in dit project.”
Cornell voegt daaraan toe: “Ik ben naar Hokkaido gegaan om de Ainu-cultuur te bestuderen. Mensen die veel weten over deze cultuur hebben me geïntroduceerd bij musea en volksambachten. Deze ervaringen hebben we direct meegenomen in de wereldopbouw van de game. Overigens ben ik ook met hen de bergen in geweest om groenten te plukken.”
Release, pre-order en Collector’s Edition
Ghost of Yotei verschijnt exclusief voor de PlayStation 5 op 2 oktober 2025. De pre-order voor opent op 2 mei 2025. De Standard Edition van Ghost of Yōtei kost €79,99 en daarnaast heeft Sucker Punch ook een Collector’s Edition onthuld. Deze editie bevat:
- Een digitale versie van de game
- Een schaalmodel van Atsu’s Ghost-masker (6,8 x 5 x 5,9 inch, inclusief displaystand)
- Een replica van Atsu’s sjerp met de namen van de Yōtei Six (71 inch lang, katoenmengsel)
- Een Tsuba-replica (zwaardbeschermer) met een ontwerp van twee wolven, gesmeed door Atsu’s vader
- Een set munten en instructies voor het spelletje Zeni Hajiki, dat ook in de game voorkomt
- Een papieren ginkgo-boom met een wolf aan de voet
- Vier kunstkaarten (5 x 7 inch) met afbeeldingen van de sjerp, de wolf, het masker en de key art
De prijs van deze Collector’s Edition is nog niet officieel bekendgemaakt, maar verwacht wordt dat deze rond de €220 zal liggen.