HDMI 2.1 brengt ondersteuning voor 10K en Dynamic HDR

Gaming

Het HDMI Forum heeft de nieuwe HDMI 2.1-standaard vrijgegeven. De standaard werd al aan het begin van het jaar op CES 2017 aangekondigd, maar is nu afgerond en beschikbaar gemaakt voor fabrikanten. HDMI 2.1 biedt ondersteuning voor hogere resoluties en framerates, dynamische HDR en heeft bovendien een aanzienlijk hogere datadoorvoersnelheid.

HDMI 2.1

De nieuwe standaard ondersteunt een hele reeks aan nieuwe resoluties, waaronder 4K op 120Hz en 8K op 60Hz, terwijl er ook ondersteuning aanwezig is voor content met een resolutie van 10K. Voor het weergeven van content in 8K en 10K zal je gebruik moeten maken van een nieuwe 48Gbps HDMI-kabel, hoewel we vermoeden dat de 8K-televisies nog wel even op zich zullen laten wachten.

HDMI 2.1

HDMI 2.1 brengt ook verbeterde HDR-ondersteuning. De standaard kan namelijk overweg met Dynamic HDR, oftewel dynamische metadata voor HDR. Filmmakers kunnen hiermee de kleurweergave en helderheid per frame optimaliseren. HDR10, de meest gebruikte standaard van dit moment heeft nog geen ondersteuning voor dynamische HDR, terwijl Dolby Vision en HDR10+ dat al wel hebben.

Tenslotte introduceert HDMI 2.1 Game Mode VRR voor gamers. Deze modus gaat hoge inputlag en artefacten tegen met een variabele verversingssnelheid, die ervoor zorgt dat het beeldscherm en de videokaart of apu compleet synchroon werken. Tot op heden was deze technologie alleen beschikbaar voor de DisplayPort.

De standaard is nog steeds backwards compatibel met de huidige HDMI-apparaten en we verwachten dat we dergelijke poorten binnenkort zullen zien op televisies en andere apparaten. De nieuwe Xbox One X is zefs al voorzien van een dergelijk HDMI 2.1-aansluiting.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*