Microsoft onthulde vorige week de specificaties van de volgende generatie Xbox, ook wel beter bekend als Project Scorpio, die gamen in 4k mogelijk moet maken en in het laatste kwartaal van 2017 op de markt wordt gebracht. Vandaag is het de beurt aan de devkit, waarmee ontwikkelaars games voor de Scorpio en Xbox One kunnen testen.
Het ontwerp van de devkit bestaat uit twee helften; een witte bovenkant en een zwarte onderkant. In deze onderkant heeft Microsoft een oledscherm verwerkt, waardoor de ontwikkelaar eenvoudig kan zien met hoeveel frames per seconde de game wordt weergegeven op de console. De devkit beschikt verder over exact dezelfde poorten als de versie voor consumenten, waaronder drie usb-poorten aan de voorzijde, een hdmi in- en uitgang, een netwerkaansluiting, s/pdif en een infrarood uitgang. Microsoft heeft de ventilatiegaten verplaatst naar de achterzijde, zodat ontwikkelaars de consoles eenvoudiger op elkaar kunnen stapelen.
De console is ook krachtiger dan de retail versie: er zijn 44 compute units aanwezig in plaats van 40; er is 24GB aan DDR5 RAM beschikbaar (12 GB voor de reguliere versie) en er is standaard een 1 TB ssd aanwezig in plaats van een traditionele 1 TB harde schijf. Het aantal terefalops dat de devkit haalt stijgt door de aanpassingen van 6,0 naar 6,6. Het idee van Microsoft is dat ontwikkelaars games zo indrukwekkend mogelijk moeten maken (textures in 4k, etc.) om ze daarna te optimaliseren, zodat ze ook vlekkeloos op de Scorpio en originele Xbox One draaien.
De devkit voor Project Scorpio is alleen bedoeld voor ontwikkelaars en we achten de kans klein dat de uiteindelijk versie ook wordt uitgerust met een oledscherm om de framerate te laten zien en de vijf programmeerbare knoppen. Microsoft maakte vorige week de specificaties van de Scorpio bekend en uit deze informatie bleek eveneens dat de voeding opnieuw is geïntegreerd in de behuizing. Meer informatie wordt in juni verwacht tijdens de E3-gamebeurs.