Take-Two Interactive-CEO Strauss Zelnick heeft in een interview met Bloomberg onthuld waarom de uitgever de releasedatum van Rockstar’s langverwachte Grand Theft Auto 6 zo strikt geheimhoudt. Volgens Zelnick is de hype rond GTA 6 ongekend en wil Take-Two die spanning en anticipatie zo lang mogelijk vasthouden.
Releasedatum Grand Theft Auto 6
“De anticipatie voor deze titel is misschien wel de grootste die ik ooit heb gezien voor een entertainmentproduct,” verklaarde Zelnick. “En ik ben in elke entertainmentindustrie actief geweest.” Waar sommige uitgevers hun releaseschema’s jaren van tevoren aankondigen, kiest Take-Two ervoor om marketingmateriaal pas relatief kort voor de release te delen. “We hebben gemerkt dat dit de beste manier is om opwinding te creëren en tegelijkertijd de anticipatie in stand te houden,” aldus Zelnick. “We doen het niet altijd perfect, maar dat is ons doel.”
Rockstar lanceerde in december 2023 de eerste trailer voor GTA 6, waarmee direct alle records werden gebroken. Sindsdien is er echter geen nieuw beeldmateriaal vrijgegeven. Dit lange wachten heeft geleid tot een stortvloed aan complottheorieën binnen de community, van het tellen van kogelgaten in de eerste trailer tot het analyseren van de maanstand in GTA Online-screenshots.
Voormalig Rockstar-animator Mike York verklaarde op zijn YouTube-kanaal dat dit een bewuste tactiek is. “Rockstar is extreem geheimzinnig en dat is een slimme zet,” legde hij uit. “Hoe langer ze zwijgen, hoe groter de speculatie en hoe meer erover gepraat wordt, zonder dat ze zelf iets hoeven te doen. Dit creëert een gevoel van mysterie en opwinding.”
Ondanks de immense vraag naar GTA 6 blijft Rockstar vasthouden aan de eerder aangekondigde releaseperiode: herfst 2025. Een exacte datum is nog steeds niet bekend. Wel lijkt een lancering rond 23 september onwaarschijnlijk, aangezien Take-Two die datum al heeft gereserveerd voor Borderlands 4. Dit voedt speculatie dat GTA 6 mogelijk in oktober of november verschijnt.
Naast het vasthouden aan een geheimzinnige marketingstrategie, benadrukt Zelnick dat de lange ontwikkeltijd van GTA 6 ook een bewuste keuze is. “Rockstar Games streeft naar perfectie en perfectie is een hoge lat. Dat kost nu eenmaal tijd,” verklaarde hij. Daarnaast benadrukte hij dat Take-Two investeert in toptalent en hen de creatieve vrijheid biedt om games naar een ongekend niveau te tillen. “Onze teams krijgen in essentie onbeperkte financiële middelen om perfectie te bereiken,” aldus Zelnick. “Daarnaast hebben we een winstdelingsprogramma, zodat succesvolle games niet alleen de uitgever, maar ook de ontwikkelaars belonen.”
Fans hopen op een tweede trailer die meer onthult over de game, maar op basis van Rockstar’s eerdere marketingcampagnes zou die pas een paar maanden voor de release kunnen verschijnen. Zo zat er bij zowel GTA 5 als Red Dead Redemption 2 ruim een jaar tussen de eerste en tweede trailer.