Sony heeft al bekendgemaakt dat de PlayStation 5 (PS5) is uitgerust met een SSD voor razendsnelle schrijf- en leessnelheden. Het resultaat is dat de laadtijden tot een minimum worden beperkt. In een demonstratie gebruikte Sony-topman Cerny de fast travel-functie in Spider-Man. Waar de PS4 Pro maar liefst 15 seconden nodig had om de wereld te laden, daar deed de PS5 het in slechts 0,8 seconde. Een onlangs ingediend patent suggereert dat dit slechts het begin is en dat Sony ernaar streeft om laadschermen in zijn geheel te elimineren.
Sony wil laadtijden elimineren
Hoe de technologie werkt, is door het splitsen van omgevingen in verschillende segmenten die los van elkaar worden ingeladen. Mocht het bedrijf deze technologie inzetten voor de PS5, dan zal het resulteren in een naadloze overgang in de game. Dat lijkt vooral aan welkome toevoeging te zijn voor games die in de open wereld plaatsvinden, omdat deze games doorgaans lange laadtijden hebben.
Sony's official video comparing performance of PS4 Pro vs next-gen PlayStation pic.twitter.com/2eUROxKFLq
— Takashi Mochizuki (@mochi_wsj) May 21, 2019
“Er wordt een systeem en methode onthuld voor het dynamisch laden van spelsoftware voor een soepele gameplay”, luidt het patent. “Er wordt een laadgrens geïdentificeerd die hoort bij een spelomgeving. Een positie van een personage in de spelomgeving wordt vervolgens gecontroleerd. Instructies die overeenkomen met een volgende spelomgeving worden in een geheugen geladen wanneer het personage de laadgrens overschrijdt, zodat het spel niet wordt onderbroken.”
→ Lees ook: Deze geruchten over de PlayStation 5 (PS5) doen ons watertanden
PS5-systeemarchitect Mark Cerny heeft in een interview met Wired enkele specificaties en functies van de nieuwe console bekendgemaakt. De PlayStation 5 blijkt, zoals in het bericht werd gesuggereerd, backwards compatibel te zijn met de PS4, te worden aangedreven door een 8-core AMD Ryzen-cpu van de derde generatie in combinatie met een AMD Navi-gpu (14 teraflops), flashopslag te gebruiken en ondersteuning te bieden voor 8K-upscaling en ray tracing.
De verwachting is dat de PlayStation 5 in de tweede helft van 2020 wordt uitgebracht. Microsoft onthulde tijdens de E3 dat de volgende generatie Xbox, Project Scarlett, eveneens volgend jaar verschijnt.