Het lijkt erop dat de nieuwste update voor de iOS-versie van Pokémon Go ook een nieuwe bug heeft geïntroduceerd. Verschillende iPhone-gebruikers klagen over het feit dat de game zich automatisch vergrendeld na enkele seconden tot een minuut, waardoor het lastig wordt om de game te spelen. Een manier om te voorkomen dat spel wordt vergrendeld is door voortdurend op het scherm te tikken, wat een probleem kan zijn voor spelers die hun smartphone tijdens het lopen in hun broekzak stoppen.
Pokémon Go-bug
Vanwege deze nieuwe bug kunnen veel spelers niet ten volle profiteren van de huidige in-game bonussen. Tot 1 december ontvangen spelers dubbele XP en Stardust plus speciale Lure-modules. Niantic is naar verluidt op de hoogte van de bug en zou werken aan een oplossing, maar in de tussentijd is er ook een workaround beschikbaar. Je kan er namelijk voor kiezen om het scherm nooit uit te schakelen, echter zal de accu hierdoor nog zwaarder worden belast. Om deze instellingen door te voeren open je het ‘Instellingenmenu’ gevolgd door ‘Beeldscherm en helderheid’ en zet ‘Automatisch slot’ op ‘Nooit’. De bug is niet aanwezig in de Android-versie.
Legendary Pokémon Ho-Oh
In de tussentijd kunnen spelers tot 12 december Ho-Oh, een van de twee Legendary Pokémon van de Johto-regio, proberen te vangen. Niantic voegde deze Pokémon aan het spel toe omdat spelers de Global Catch Challenge succesvol hebben afgerond. Vorige week werden er maar liefst drie miljard Pokémon gevangen. Kort na de Challenge werd Farfetch’d toegevoegd, echter is de Legendary Pokémon sinds afgelopen dinsdag weer verdwenen.
Het vangen van Ho-Oh is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, want met een capture rate van slechts 2% is de Pokémon net zo lastig te te vangen als Lugia, Entei, Suicune en Raikou. De capture rate geeft aan hoe groot de kans is om een Pokémon te vangen met een PokéBall en zonder de hulp van bonussen of bessen. Spelers kunnen hun kansen vergroten door Golden Razz Berries te gebruiken of door de Pokémon met een nauwkeurige worp te raken.