Een van de grootste problemen van de Wii U was het gebrek aan games van derde partijen. Voor uitgevers is het moeilijk om games over te zetten van de PS4 en Xbox One naar de Wii U vanwege de mindere hardware, echter kan dat op papier ook een probleem worden voor de Nintendo Switch. Het Japanse bedrijf heeft zich dit ook gerealiseerd en sprak onlangs over de plannen om een herhaling van deze situatie tegen te gaan.
Vandaag werd namelijk de Engelse vertaling gepubliceerd van een Q&A met investeerders. Nintendo-president Shinya Takahashi legde uit dat het bedrijf zich met eerdere console voornamelijk heeft gefocust op hun eigen ontwikkeltools, maar met de komst van de Switch is daar verandering in gekomen.
“Sinds het moment dat we zijn begonnen met de ontwikkeling van de Nintendo Switch hebben we als doel gesteld om een omgeving te creëren waarin een verscheidenheid van externe ontwikkelaars in staat zijn om eenvoudig compatibele software te ontwikkelen, bijvoorbeeld door het maken een game die compatibel is met Unreal, Unity en onze eigen ontwikkeltools. Als gevolg daarvan, zijn zelfs bedrijven met slechts een paar ontwikkelaars al begonnen met het maken van games voor de Nintendo Switch”, aldus Takahashi.
Volgens de topman laat de game 1-2-Switch aan ontwikkelaars zien wat de unieke eigenschappen zijn van de Nintendo Switch. Het bedrijf hoopt door het creëren van unieke software voor de Switch, ontwikkelaars aan te moedigen om hetzelfde te doen.
“Tijdens de presentatie van de Nintendo Switch, speelden van een videoboodschap van de maker van Skyrim, Mr. Todd Howard van Bethesda Game Studios, waarin hij zijn indruk deelde die hij ons al had gegeven toen we voor het eerst de Nintendo Switch lieten zien. Nintendo zal doorgaan met het creëren van unieke software. Ik denk dat we op deze manier externe ontwikkelaars zullen aanmoedigen om kwalitatief sterke titels voor de Nintendo Switch te ontwikkelen.”
Videogameontwerper Shigeru Miyamoto zegt dat de nieuwe ontwikkeltools ontwikkelaars ook in staat stellen om eenvoudig games voor de pc naar de Switch te brengen. “In de huidige ontwikkelomgeving, zou ik zeggen dat het minder dan een jaar kost om een pc-game naar de Nintendo Switch te brengen”, zei hij.
Verder ging Miyamoto in op een opmerking dat game-ontwikkelaars in het westen over superieure vaardigheden beschikken op het gebied van game-ontwikkeling technieken. “De software-ontwikkelaars van Nintendo hebben state-of-the-art technologieën zoals de Unreal Engine onder de knie gekregen, en hun vaardigheden kunnen nu worden vergeleken met die van westerse ontwikkelaars. Onze ontwikkelaars zijn enthousiaster dan ooit om software te creëren.”
In Nederland wordt de Nintendo Switch op 3 maart op de markt gebracht. Het systeem is bij het merendeel van de aanbieders inmiddels uitverkocht.