De Nintendo Switch, codenaam NX, werd afgelopen donderdag eindelijk aangekondigd en zal in maart 2017 wereldwijd worden gelanceerd, maar hoewel we een goed idee hebben gekregen wat we qua functionaliteit van de handheld/console mogen verwachten, blijft er nog veel onduidelijk over de specificaties. Nintendo maakte bijvoorbeeld niet bekend wat de resolutie van het scherm is, door welke processor het systeem wordt aangedreven en wat de adviesprijs zal zijn. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat Nintendo deze informatie gaat delen met de wereld, echter kunnen we dankzij verschillende bronnen ongeveer inschatten hoe het uiteindelijke product er aan de binnenkant uit zal komen te zien.
Nintendo NX specificaties
ARM-architectuur
Kort na de introductie van de Nintendo Switch bevestigde Nvidia dat het verantwoordelijk is voor ontwikkeling van de processor. Het bedrijf gaf helaas geen verdere informatie vrij, maar recente geruchten claimen dat het gaat om een aangepaste versie van de oudere Tegra X1 of de nieuwe Tegra X2. Nintendo gaat in ieder geval wat de overstap maken naar de ARM-architectuur, waarop de Tegra-soc is gebaseerd.
Het betekent ook dat de chip niet in staat zal zijn om code te draaien die geschreven is voor de processor van de Wii U en ook zal het niet krachtig genoeg om games voor de Wii U te emuleren. We verwachten wel dat de hardware zonder problemen games voor de Virtual Console kan afspelen en we hopen dat dit ook het geval zal zijn voor de GameCube en originele Wii.
Nvidia Tegra
Nvidia claimt dat het een aangepaste chipset heeft ontworpen voor de Nintendo Switch, desalniettemin ligt het voor de hand dat het ontwerp gebaseerd is op een bestaand ontwerp. De nieuwste mobiele soc van Nvidia, de Tegra X2, bestaat uit zes cpu-cores, twee zelfontworpen Denver 2-cores en vier ARM Cortex A57-cores. De A57-cores werden in 2015 al gebruikt door de Samsung Exynos 7420 en de Snapdragon 810 van Qualcomm, die inmiddels vervangen door de snellere Cortex A72- en A73-cores van ARM. Het goede nieuws is dat Nvidia’s eigen Denver 2-cores ongeveer twee keer zo snel zijn dan de A57-cores.
De grafische processor (gpu) van de Tegra X2 is gebaseerd op Nvidia’s Pascal-architectuur. Dezelfde architectuur is eveneens gebruikt voor de nieuwe GeForce 1000-serie grafische kaarten. Er zijn in totaal 256 CUDA-cores beschikbaar en dat is aanzienlijk minder dan de high-end GTX 1080 (2560 cores), terwijl de veel goedkopere GTX 1050 beschikt ook nog altijd over 768 cores beschikt.
Prestaties
Het is moeilijk om in te schatten hoe de Nintendo Switch zich verhoudt ten opzichte van de consoles van Sony en Microsoft, omdat de prestaties ook afhankelijk zijn van andere factoren, zoals de kloksnelheid van de cpu-cores en gpu, de hoeveelheid werkgeheugen en de geheugenbandbreedte. We durven desondanks wel te stellen dat de Switch qua prestaties niet in de buurt zal komen van de PlayStation 4 en Xbox One. Beide systemen richten zich op het grote scherm en maken gebruik van een x86-architectuur en zijn daarom veel beter te vergelijken met een traditionele pc. Daarnaast komen beide fabrikanten ook nog met verbeterde versies van de bestaande systemen, Xbox One ‘Scorpio’ (eind 2017) en de PlayStation 4 Pro (november 2016).
De Pascal-gpu achten wij in staat om mooiere beelden te produceren op 1080p dan de Wii U, maar het is duidelijk dat ontwikkelaar games specifiek voor de Nintendo Switch moeten schrijven omdat de hardware gebruik maakt van een andere architectuur en ook niet krachtig genoeg wordt geacht om PS4- en Xbox One-games te draaien. Het voordeel van de Pascal-architectuur is dat het ondersteuning biedt voor 4k-video’s en HDR, waardoor de Switch uitermate geschikt zal zijn als mediaspeler.
Dock
Er gingen geruchten dat het Switch Dock een afzonderlijke gpu zou bevatten om de grafische prestaties te verbeteren wanneer je speelt op de televisie, echter is het dock volgens Nintendo alleen bedoeld om het beeld op een tv weer te geven en de console te zien voorzien van stroom. Het bedrijf lijkt daarmee uit te sluiten dat er aan het dock een extra gpu is toegevoerd. Het dock wordt alleen gebruikt om de handheld te voorzien van stroom en het beeld door te sturen naar de televisie.
Accuduur
Over de lengte van de accuduur is nog geen informatie beschikbaar, echter is er op de site van Nintendo te lezen dat de handheld van de Nintendo Switch is uitgerust met een HD-scherm, oftewel een resolutie van 1280 x 720 pixels. De resolutie op de televisie is naar verluidt 1080p en we vermoeden dat Nintendo de accuduur probeert te verlengen door de resolutie terug te schroeven wanneer je alleen de handheld gebruikt. Het aansturen van minder pixels reduceert de workload op de processor, wat zal resulteren in een langere accuduur.
De Nintendo Switch komt in maart 2017 op de markt. Een adviesprijs is door het Japanse bedrijf nog niet bekendgemaakt.
Zijn jullie onder de indruk van de Nintendo Switch of had je liever een ander concept gezien? Laat het ons weten in de reacties.