Sony heeft zojuist aangekondigd dat het op 7 september een evenement heeft gepland in New York. Eerder vandaag gingen er al geruchten dat het Japanse bedrijf op deze datum de PlayStation 4 Neo zou willen introduceren, een verbeterde uitvoering van de huidige PlayStation 4. In de uitnodiging schrijft Sony dat het niet kan wachten om details te delen wat betreft de toekomst van PlayStation.
Het bedrijf zegt nog niet wat het gaat aankondigen, maar bevestigde in juni kort voor de start van de E3-gamebeurs al het bestaan van de nieuwe PlayStation 4, codenaam Neo. Opmerkelijk genoeg werd de console destijds nog niet getoond, mogelijk vanwege het feit dat Microsoft gelijktijdig de Xbox One S en Project Scorpio onthulde. Gezien de aankondiging in september ligt het voor de hand dat de PlayStation 4 Neo nog voor het einde van het jaar in de winkels ligt.
Volgens verschillende bronnen is de Neo deels ontwikkeld voor de PlayStation VR, en het zou zo maar kunnen zijn dat beide apparaten gezamenlijk worden gelanceerd. De virtual reality headset wordt op 13 oktober in Nederland uitgebracht voor een adviesprijs van 399,00 euro.
Winkel | Levertijd | Prijs |
---|---|---|
Bol.com | Oktober 2016 | €399,- |
Media Markt | Oktober 2016 | €399,- |
Coolblue | Oktober 2016 | €399,- |
Vorige maand werden er enkele vertrouwelijke documenten gepubliceerd met informatie over de hardware en de mogelijkheden van de nieuwe console. De documenten lieten zien dat de PlayStation 4 Neo gebruik maakt van dezelfde Jaguar-cores als de originele PlayStation 4. De cores zijn nu geklokt op 2,1GHz in plaats van 1,6GHz, een prestatiewinst van 27 procent. Er is nog steeds 8GB GDDR5-geheugen beschikbaar, echter ligt de bandbreedte met 218GB/s hoger dan de 176GB/s van de huidige versie.
De belangrijkste verbeteringen is zonder twijfel de grafische processor. De gpu maakt niet alleen gebruik van een verbeterde versie van de AMD GCCN compute units, maar beschikt tegelijkertijd ook nog over een dubbele hoeveelheid die eveneens op een hogere klokfrequentie draaien. Er zijn op de PlayStation 4 Neo 36 compute units beschikbaar (911MHz) in plaats van 18 (800Mhz) op de originele PlayStation 4. Volgens Sony zorgt dit voor 2,3 zoveel flops. Het gehele systeem zou over 4,2 teraflops aan rekenkracht beschikken.
PlayStation 4 | PlayStation 4 Neo | Prestatiewinst | |
---|---|---|---|
CPU | 8 Jaguar cores @ 1.6GHz | 8 Jaguar cores @ 2.1GHz | 1.3x |
GPU | 18 Radeon GCN compute units @ 800MHz | 36 ‘verbeterde’ GCN compute units @ 911MHz | 2.3x FLOPs |
Geheugen | 8GB GDDR5 @ 176GB/s | 8GB GDDR5 @ 218GB/s | 24% meer bandbreedte, 512MB extra geheugen |
Verder is te lezen dat ontwikkelaars worden verplicht om toekomstige PlayStation 4-games compatibel te maken met de PlayStation 4 en PlayStation 4 Neo, waarbij ontwikkelaars er ook voor kunnen kiezen om bestaande games te patchen met ondersteuning voor de Neo. Vanaf oktober moeten alle nieuwe games beide consoles ondersteunen. De verbeterde hardware van de Neo moet zorgen voor mooiere beelden, hogere framerates en hogere resoluties. Sony lijkt zich met de update ook deels te richten op de bezitters van een 4K-televisie.
Sony zegt dat het belangrijk is dat ontwikkelaars ervoor zorgen dat de framerate van een game op de PlayStation 4 Neo gelijkwaardig is of beter dan op de originele versie. Afgezien van de grafische kwaliteit zullen de games qua functionaliteit identiek aan elkaar zijn, waardoor je geen exclusieve features hoeft te verwachten voor een Neo-game. Dat is in ieder geval het huidige besluit van Sony, hoewel het ons niet zal verbazen als deze regels over enkele jaren versoepeld gaan worden.