We weten al enige dat er een verbeterde versie van de PlayStation 4 en Xbox One op komst is, zo werd het bestaan van de PlayStation 4 Neo en Project Scorpio op de E3-gamebeurs in juni al officieel bevestigd. Gamers zijn echter niet de enige die naar de komst van de consoles uitkijken, want volgens uitgever Electronic Arts zijn ze geweldig voor de industrie.
De CEO van Electronic Arts, Adrew Wilson, zei het volgende over de situatie: “Op macroniveau zijn we erg enthousiast over wat Sony en Microsoft hebben aangekondigd. De realiteit voor ons is dat de liquiditeit van de spelers heel erg belangrijk voor ons is. Wat we in de afgelopen tien jaar hebben gezien is dat de gemeenschap van pc-gamers is blijven groeien. Deze groei heeft plaatsgevonden in een wereld waar de upgradecyclus van de hardware is losgekoppeld van de software. Wat dit betekent is dat, ongeacht wat voor apparaat je hebt in een periode van 7 tot 10 jaar, je kan spelen met een veel, veel grotere wereldwijde gemeenschap.”
Dat is het scenario waar men nu ook met de consoles naar toe wil, waarbij de lijnen tussen de huidige en volgende generatie worden vervaagd of zelfs geheel verdwijnen.
“Wat we nu zien met een upgrade midden in de traditionele cyclus is dat het de omvang en de betrokkenheid binnen de communities gaat verbeteren. Voor ons, als uitgever zijnde, bevinden we ons in een zeer sterke positie. We maken al tijden games voor consoles en schaalbare architecturen voor de pc. Het moet voor ons dan ook geen probleem zijn om games te schalen voor verschillende consoles. We willen een ervaring bieden voor alle gamers, ook wanneer je niet beschikt over de nieuwste console”
Volgens Wilson is dit nieuwe tijdperk niet alleen voordelig voor Electronic Arts, maar voor de industrie in zijn geheel.
“Per saldo denken we dat dit geweldig is voor de industrie. Het zal de console-cyclus bijna oneindig verlengen wanneer we het punt bereiken met constante hardware- en software-upgrades. Maar door te schalen, zullen wij eveneens in staat zin om de gemeenschap bij elkaar te houden.”
De eerste nieuwe hardware van deze generatie is de Xbox One S, die eerder deze week werd gelanceerd. Deze versie biedt betere prestaties bij het merendeel van de bestaande games, echter is het slechts een kleine stap voorwaarts. Er wordt meer verwacht van de PlayStation 4 Neo, die nog gepland zou staan voor dit jaar, en Project Scorpio, Microsofts nieuwe console die 4K-gaming mogelijk moet maken en eind 2017 te koop zal zijn.