Het idee dat consoles niet langer over een Blu-ray-speler hoeven te beschikken is niet nieuw en volgens recente gerucht komt Microsoft dit jaar zelfs met een Xbox One S-variant zonder dergelijke hardware. De grote vraag is of de wereld er daadwerkelijk al klaar voor is. In Nederland profiteren we van een hoge gemiddelde internetsnelheid, waardoor het downloaden van 50GB of meer geen onoverkomelijk probleem is, echter geldt dat niet voor de gehele wereld.
Marc-André Jutras, de technical director van Cradle Games, de ontwikkelaar van de science fiction-rpg Hellpoint, is van mening dat dit de belangrijke reden is waarom de PlayStation 5 en de volgende generatie Xbox zullen blijven vasthouden aan fysieke media. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat er geen varianten zullen verschijnen die games alleen digitaal kunnen downloaden.
“Ik denk dat ze een versie zullen ontwikkelen zonder Blu-ray-speler, maar ik denk dat er voor de volgende generatie nog steeds een versie zal zijn die met discs werkt”, aldus Jutras in gesprek met GamingBolt. “Er zijn een verschillende redenen waarom dat het geval zal zijn: niet iedereen heeft internet en veel mensen hebben niet genoeg bandbreedte om 80GB per spel te downloaden. Niet iedereen kan het zich veroorloven om een game en de bijhorende patches te downloaden, want er zijn nog steeds providers die met een downloadlimiet werken. En als we deze problemen hier [Verenigde Staten] al hebben, dan kun je je voorstellen dat het in andere landen nog erger zou kunnen zijn.”
“Het tweede probleem dat ik zie is dat als je kiest voor een console zonder Blu-ray-speler, waarom zouden retailers als GameStop deze consoles nog blijven verkopen? De hele markt draait voornamelijk om het verkopen van games voor winst. Dus je zegt eigenlijk “hey, verkoop onze console zonder winstmarge en verkoop geen games”. Ik denk daarom niet dat je al afscheid hoeft te nemen van schijfjes. Maar één ding zou ik graag anders willen zien, want de Blu-ray-spelers lezen schijfjes op een te lage snelheid. Dat is de reden waarom je spellen hebt met lange laadtijden en games die moeten worden geïnstalleerd.”
“Uitgevers zouden sommige spelen op cartridges of USB-sticks moeten aanbieden”, zei hij. “Voor ontwikkelaars is het altijd hetzelfde probleem, je hebt je game nog niet af waardoor de schijfjes nog niet kunnen worden gedrukt. Bovendien kost het printen van Blu-rays tijd, terwijl het flashen van een USB-stick met een image veel sneller werkt.” Over de technologie en kosten maakt Jutras zich geen zorgen, nadat hem wordt gevraagd naar de cartridges van de Nintendo Switch. “De Nintendo Switch kwam bijna twee jaar geleden uit. De tijd vliegt voorbij. Maar als je er goed naar kijkt dan zie je hoe de opslagcapaciteit in de afgelopen twee jaar is ontploft.”
De nieuwe Xbox en PlayStation 5 worden in 2020 verwacht.