‘PlayStation 5 en volgende Xbox gaan procedurele content generatie omarmen’

Gaming

De PlayStation 4 en Xbox One vieren dit jaar alweer hun vijfde verjaardag en dat betekent dat de volgende generatie consoles dichterbij zijn dan we misschien denken. Vorige week bereikte ons het nieuws dat ontwikkelaars al de eerste PlayStation 5-devkits hebben ontvangen en we verwachten dat Microsoft op dat gebied niet ver zal achterblijven. Het is daardoor niet ondenkbaar dat de PlayStation 5 en de volgende Xbox in 2020 zullen verschijnen. Maar wat kunnen we eigenlijk van de volgende generatie consoles verwachten op het gebied van technologie?

De toekomst van gaming

Tijdens de presentatie van de PlayStation 4 lag de focus op de verlichting en physics in games. Wat hierna komt is nog moeilijk te voorspellen, maar GamingBolt sprak met Simul Software-oprichter Roderick Kennedy over de volgende generatie hardware. Simul Software is verantwoordelijk voor trueSKY, een plugin voor game-engines waarvan wordt gezegd dat het de ‘meest geavanceerde en realistische luchtsysteem’ is. De plugin kan weergegevens, volumetrische wolken en andere atmosferische gegevens genereren.

“Ik verwacht een grote in de richting van procedurele content generatie in de volgende generatie of twee. Deze generatie wordt niet beperkt door rekenkracht, ruimte of zelfs bandbreedte, maar door de mankracht dat wordt besteed aan het creëren van content”, verklaarde Kennedy aan GamingBolt. Hij verwijst hier niet naar het het procedureel genereren van volledige levels, maar naar engines zoals trueSKY, zodat ontwikkelaars hun mankracht, geld en tijd kunnen richten op de content waar ze daadwerkelijk geld en tijd aan willen besteden om het met de hand te creëren.

“Ik denk dat wat wij hebben gedaan met de trueSKY-engine wat betreft 100% gegenereerde content, zij het met artistieke input en geprogrammeerde aansturing, de norm zal worden voor 3D-objecten, textures en gameplay-elementen. Dat neemt overigens niets weg van de vaardigheden en creativiteit die in games worden gebruikt. Het is simpelweg een nieuwe set hulpmiddelen die ontwikkelaars zullen gebruiken op manieren we ons nog niet kunnen voorstellen.”

Het is aannemelijk dat toekomstige engines steeds meer delen van de virtuele wereld gaan genereren op basis van vooraf bepaalde waarden ingesteld door de ontwikkelaars. In plaats van elk object of elke texture handmatig te plaatsen, kan de engine dezelfde content op een snelle en slimme manier zelf genereren. Uitgevers kunnen daardoor de kosten omlaag brengen, terwijl ontwikkelaars meer tijd hebben om aan andere aspecten van de game te werken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*