‘PlayStation 5 (PS5) zal in staat zijn om PS4-games beter te draaien’

Sony maakt eind april bekend dat de PlayStation 5 backwards compatibel zal zijn met de PlayStation 4. Het is nog niet exact duidelijk hoe het zal werken, maar ontwikkelaars hoeven de code vermoedelijk niet aan te passen, omdat er wordt vastgehouden aan de x86-architectuur. In een onlangs bijgewerkt patent wordt bovendien beschreven hoe Sony de prestaties van PS4-games op de PS5 kan optimaliseren.

Backwards compatibel

Het proces begint met het testen van de game op de hardware waarvoor het is ontworpen om de prestaties te analyseren. Vervolgens zal Sony hetzelfde spel afspelen op de nieuwe hardware om de prestaties af te stemmen op de oude console. Het doel van dit proces is om ervoor te zorgen dat backwards compatibility geen nieuwe problemen introduceert.

De verwachting is dat de PlayStation 5 aanzienlijk krachtiger zal zijn dan de PlayStation 4 en PS4 Pro. Dat betekent dat oude games in theorie ook beter op de nieuwe hardware kunnen draaien. Wanneer de game stabiel op de nieuwe hardware draait, zal Sony beginnen met het optimaliseren van de prestaties om te zien of de game ook kan profiteren van de krachtigere hardware. Dit wordt gedaan tot er een crash plaatsvindt, zodat het plafond wordt vastgesteld.

PS5 komt met AMD’s Zen 2 en Navi

In de afgelopen periode is er al veel informatie over de PlayStation 5 naar buiten gebracht. AMD maakte bekend dat de console gebruik zal maken van RDNA. De nieuwe architectuur brengt 1,5 keer de prestaties per watt en een verbetering van 1,25 keer de prestatie per klok ten opzichte van GCN. AMD bevestigd ook bekend dat RDNA een nieuwe compute unit heeft gekregen.

→ Lees ook: Deze geruchten over de PlayStation 5 (PS5) doen ons watertanden

Onder de motorkap van de PlayStation 5 vinden we een processor die gebaseerd is op de derde generatie Ryzen-serie van AMD. De chip is voorzien van acht cores van de nieuwe 7nm Zen 2-microarchitectuur van het bedrijf. Op het grafische vlak zal er gebruik worden gemaakt van een aangepaste variant van de Radeon Navi-familie met ondersteuning voor ray tracing.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.