‘PlayStation 5 (PS5) en Project Scarlett brengen de allerbeste graphics ooit’

Gaming

De PlayStation 5 en de volgende generatie Xbox ‘Project Scarlett’ worden eind 2020 op de markt gebracht, maar in de afgelopen maanden hebben we al veel gehoord over de hardware van beide consoles. We hebben echter nog steeds geen goed idee wat we van de nieuwe consoles mogen verwachten, hoewel de hardware er in ieder geval een stuk indrukwekkender uit lijkt te zien dan de huidige generatie consoles ten tijde van release. Volgens een recent rapport gaan de PS5 en Project Scarlett veel verder dan wat we tot op heden hebben gezien van de meest indrukwekkende games voor de PS4 en Xbox One.

→ Lees ook: Foto toont PlayStation 5 (PS5)-devkit

Grote stap voorwaarts

Een nieuw rapport van een voormalige GameFan-tijdschrifteditor op ResetEra onthulde dat hij onlangs een technisch demo heeft gezien van een multiplatform open wereld-game die in ontwikkeling is voor PlayStation 5, Xbox Scarlett en pc. Deze demo, die nog niet is geoptimaliseerd, draait al behoorlijk en loopt ver vooruit op games zoals Red Dead Redemption 2 en The Last of Us: Part II qua omvang, belichting en omgevingsdynamiek.

“De demo die ik zag had de allerbeste realtime graphics die ik ooit heb gezien. En wat ik daarmee bedoel, is dat het leek op een echt spel dat je kunt spelen. Het betrof nog niet eens een super gepolijste technische Unreal Engine 4- of Unity-demo die je op GDC zou zien. Voor mij was dit niet te verwarren met game voor de huidige generatie consoles of pc.

Voor alle duidelijkheid: RDR2 of TLOU2 bevinden zich qua omvang, belichting en omgevingsdynamiek niet eens in dezelfde tijdzone als deze. Het leek me een beetje op een Shadowfall-moment, omdat het totaal anders leek dan wat ik van de vorige generatie gewend was. De framerate zat rond de 25 tot ergens in de 30, maar het is nog vroeg, erg vroeg. Maar ik zei hardop WTF toen ik het voor het eerst zag”, aldus de journalist.

“Een ding dat ik erg interessant vond, was de kwaliteit van de schaduwen. Ik heb vooral gemerkt dat er struiken waren van 0,5 tot 1 meter. Toen ze in de wind zwaaiden, wierpen ze bewegende schaduwen met perfecte details. Zonder te glinsteren op stairstepping. En ik heb het over een struik met misschien 75 tot 100 takken en honderden bladen erop. De algehele beeldkwaliteit was verbluffend solide, alsof het een superieure AA (antialiasing) gebruikte. De game draait in 4K, maar nogmaals, de engine flikkert helemaal niet. Gewoon een echt solide oplossing voor de grafische weergave.”

Het is ook bevestigd dat deze demo op een AMD Navi-gpu draaide, de chip van de PlayStation 5 en de volgende Xbox.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*