Een nieuw gerucht suggereert dat de PlayStation 5 over een krachtige gpu zal beschikken, die qua prestaties vergelijkbaar is met de NVIDIA RTX 2080. Mocht dat het geval zijn, dan is de stap in vergelijking met de huidige PS4 enorm en we weten bovendien al dat de Zen 2-cpu rondjes draait om de gedateerde Jaguar-cores van het systeem.
Grote stap voorwaarts
Het gerucht is afkomstig van Komachi, een bekende insider, die details over de chip van de PS5 naar buiten heeft gebracht. De gpu, codenaam Oberon, zou zijn voorzien van 40 compute units (CU’s) en draaien op een kloksnelheid van 2GHz. De gpu kan op drie verschillende snelheden draaien: 800 MHz, 911 MHz en ten slotte 2 GHz. De eerste twee klokfrequenties zijn identiek aan die van respectievelijk de PlayStation 4 en PS4 Pro en bedoeld voor backwards compatbility, terwijl de laatstgenoemde frequentie van de PS5 zou zijn.
Oberon A0.
Gen2 : GFXCLK = 2.000GHz
Gen1 : GFXCLK = 0.911Ghz
Gen0 : GFXCLK = 0.800Ghz.— 比屋定さんの戯れ言@Komachi (@KOMACHI_ENSAKA) August 12, 2019
RedGamingTech schrijft dat Komachi hem privé vertelde dat BC1 goed is voor 40 CU’s, BC2 staat voor 18 CU’s en Oberon Native is nog onbekend. Mogelijk staat BC voor backwards compatibel. Wat dit betekent is dat de gpu van de PlayStation 5 over 40 CU’s zou kunnen beschikken. De daadwerkelijke configuratie is echter nog niet bekend en het is mogelijk dat de specificaties afkomstig zijn van een dev-kit, die doorgaans over snellere hardware beschikt. De PlayStation 4 Pro beschikt over 36 CU’s, terwijl de reguliere PS4 er slechts 18 had.
Als de bovenstaande informatie inderdaad blijkt te koppen, dan zouden we de prestaties kunnen vergelijken met een NVIDIA GeForce RTX 2080. De 40 CU’s (AMD Navi, RDNA) zou een theoretische prestatie van 9,2 TFLOP’s kunnen opleveren, wat erg dicht bij de 10,07 TFLOP van de RTX 2080 ligt.
De nieuwe RDNA-architectuur van Zen 2 brengt 1,5 keer de prestaties per watt en een verbetering van 1,25 keer de prestatie per klok ten opzichte van GCN. AMD maakte ook bekend dat RDNA een nieuwe compute unit heeft gekregen. Dit is bedoeld om de efficiënte te verbeteren en het aantal instructies per cyclus (IPC) te verhogen. De PlayStation 5 zal deze technologie gebruiken, waardoor gamers vergelijkbare prestatiewinsten kunnen verwachten.
Onder de motorkap van de PlayStation 5 vinden we een processor die gebaseerd is op de derde generatie Ryzen-serie van AMD. De chip is voorzien van acht cores van de nieuwe 7nm Zen 2-microarchitectuur van het bedrijf. Op het grafische vlak zal er gebruik worden gemaakt van een aangepaste variant van de Radeon Navi-familie met ondersteuning voor ray tracing. Deze technologie wordt toegepast voor het creëren van realistische belichting.