Gisteren verscheen er het gerucht dat Sony de PlayStation 5 (PS5) op 20 november 2019 op de markt zou willen brengen voor een prijs van €499,99, maar dat is niet het enige wat deze bron had te melden. Volgens hem of haar zal de console namelijk ook backwards compatibel zijn met het merendeel van alle PlayStation-, PS2- en PS3-games. Sony maakte eerder dit jaar zelf bekend dat de PS5 ook alle PS4-games kan afspelen.
Sony brengt alles samen
Op Twitter claimt PSErebus dat de PS5 de discs kan lezen van alle eerdere systemen, waardoor je zelfs de games van de allereerste PlayStation (1994) weer uit de kast kan halen. De bron zegt dat Sony al sinds 2015 werkt aan emulatie van PS3-games, omdat de architectuur volledig verschilt met de x86-hardware van de huidige PS4 en de toekomstige PS5. We vermoeden dat de PlayStation- en PS2-games eenvoudiger zijn te emuleren, omdat ze een stuk minder complex zijn en daardoor minder goed geoptimaliseerd te hoeven worden.
PlayStation®5 will be backwards compatible with the majority of PlayStation®, PlayStation®2, PlayStation® 3 and PlayStation®4 discs #PlayStationLegacy pic.twitter.com/yDu9TYCiZR
— PlayStation (@PSErebus) November 20, 2019
Het is niet voor het eerst dat we horen dat de PlayStation 5 backwards compatibel wordt met oudere PlayStation-consoles. Begin dit jaar werd er namelijk al een patent ingediend waarin de comptabiliteit van de hardware met eerder console wordt omschreven. PS5-architect Mark Cerny is opmerkelijk genoeg de auteur van het patent. Het systeem zou kunnen worden toegepast in een toekomstige machine, mogelijk de PS5, en zorgt ervoor dat de nieuwe console de processor van eerdere PlayStation-consoles kan emuleren. Het indienen van een patent hoeft overigens niet automatisch te betekenen dat de technologie daadwerkelijk wordt ingezet, echter laat het wel zien dat Sony een dergelijke functie overweegt.
“Het doel is om applicaties die zijn ontworpen voor de vorige consoles perfect te laten werken op de krachtigste hardware. De technologie richt zich op het elimineren van synchronisatiefouten tussen de nieuwe consoles en het gedrag van de vorige systemen (PS4, PS3, PS2 en PSX)”, aldus de site Hokanko-Alt. “Als de processor van de nieuwe console bijvoorbeeld sneller is dan de vorige, dan kunnen gegevens te vroeg worden overschreven, zelfs als ze nog steeds door een andere componenten worden gebruikt.”
We zullen nog even moeten wachten op de bevestiging van Sony, want de PS5 zal in de loop van 2020 officieel worden onthuld.