Pokémon Go was in de zomer 2016 zonder twijfel de meest gespeelde mobiele game, maar de hype is inmiddels voorbij en dat is duidelijk terug te zien in het aantal actieve gebruikers. Naarmate het jaar vorderde verloor de game steeds meer gebruikers, hoewel dit zich enigszins leek te stabiliseren tegen het einde van het jaar. Gezien het feit dat Pokémon Go in de buitenlucht moet worden gespeeld, kan het seizoen natuurlijk ook een flinke invloed hebben gehad.
Op 13 juni waren er volgens een rapport van onderzoeksbureau comScore meer dan 28 miljoen gebruikers actief in de Verenigde Staten. Dat was een week nadat de game werd uitgebracht voor iOS en Android. Tegen het einde van de maand daalde het aantal spelers naar ongeveer 20 miljoen en in september zouden er dagelijks nog 10 miljoen spelers actief zijn.
De onderstaande grafiek laat zien dat het aantal dagelijkse Pokémon Go-gebruikers uiteindelijk onder de vijf miljoen zakte en zich gedurende de feestdagen stabiliseerde, vermoedelijk vanwege een flinke toename van nieuwe smartphones die tijdens de kerstdagen werden geactiveerd. Pokémon Go-ontwikkelaar Niantic zou ongetwijfeld liever de 20 miljoen hebben vasthouden, echter is vijf miljoen in onze ogen nog altijd een indrukwekkende presentatie, zelfs wanneer dit aantal in 2017 verder krimpt.
De grote vraag is hoe Niantic zijn huidige gebruikers kan behouden en nieuwe fans kan aantrekken? De toevoeging van tweede generatie Pokémon bracht miljoenen spelers weer terug naar de game en het introduceren van Shiny Pokémon tijdens het laatste evenement was eveneens een slimme zet, maar gamers willen meer nieuwe functies zien.
Niantic kondigde in maart aan dat er dit jaar nog drie belangrijke updates zullen verschijnen. Het bedrijf zou plannen hebben om trading-functie te introduceren, gevechten bij Gyms interessanter te maken en spelers zouden onderling ook moeten kunnen vechten. Wanneer we deze updates mogen verwachten is nog onduidelijk, hoewel de zomer een aannemelijk optie lijkt te zijn vanwege het weer.