Prestaties Gears 5 op Xbox Series X vergelijkbaar met NVIDIA RTX 2080 Ti

Microsoft heeft al bevestigd dat Gears 5 wordt geoptimaliseerd voor Xbox Series X. Vandaag is er meer informatie verschenen over de verbeteringen die mogelijk zijn met de nieuwe console. Gears 5 op de Xbox Series X draait op Ultra-instellingen van de pc-versie in 4k met 60 frames per seconde. Deze vroeg build zou qua prestaties al vergelijkbaar zijn met de NVIDIA RTX 2080 Ti, de krachtige grafische kaart van dit moment.

Gears 5 op Xbox Series X

In een interview met Windows Central spreekt Gears 5-ontwikkelaar Mike Rayner over de I/O-verbeteringen (input/output) die mogelijk zijn gemaakt door de hardware van Xbox Series X. Volgens hem zal Sampler Feedback Streaming een belangrijke rol gaan spelen om het detail van textures verder te verbeteren.

“Als game-ontwikkelaar zijn de I/O-upgrades van Xbox Series X een van de meest opwindende verbeteringen die de verwachtingen ver overtreft. In de huidige generatie, naarmate de omvang van onze werelden toenamen, hebben we downloadtijden en installatiegroottes gezien groeien en de I/O-eisen zien toenemen, waardoor het een uitdaging was om de verwachtingen voor laadtijden te behouden en te voldoen aan de wereldwijde streaming-eisen zonder verlies van details. De Xbox Series X is holistisch ontworpen om deze uitdaging direct aan te pakken.”

Lees ook → Xbox Series X levert 12 teraflops aan rekenkracht, verdubbeling ten opzichte van Xbox One X

“Met de Xbox Series X hebben we onze laadtijden met meer dan 4x kunnen verminderen zonder de code te wijzigen. Met de nieuwe DirectStorage-api’s en nieuwe hardware-decompressie kunnen we de I/O-prestaties verder verbeteren en de overheid van de cpu verminderen, die beide essentieel zijn voor snel laden. Als we naar de toekomst kijken denken we dat de Sampler Feedback for Streaming (SFS) van de Xbox Series X een game-changer gaat worden over hoe we denken over werelden en visueel detailniveau. We zullen onderzoeken hoe we het in toekomstige titels kunnen gebruiken om zowel de textuurdetails in ons spel te vergroten dan wat we in het geheugen kunnen laden als om de laadtijden verder te verminderen door het on-demand laden te verhogen tot net voordat we het nodig hebben in plaats van alles vooraf in te laden”, aldus Rayner.

Op papier is de ssd van de PlayStation 5 superieur met een doorvoersnelheid van 5,5GB/s zonder compressie ten opzichte van de 2,4GB/s van Xbox Series X. Microsoft heeft echter mogelijk nogal wat softwaretrucs in petto tussen de DirectStorage API, Sampler Feedback Streaming en het nieuwe BCPack-compressiesysteem dat is afgestemd op gpu-textures.

Xbox Series X en de PlayStation 5 verschijnen in het najaar van 2020.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.