Sony: PlayStation 5 (PS5) verschijnt eind 2020, DualShock 5 krijgt adaptieve triggers

Een verrassing is het moeilijk te noemen, maar Sony-topman Jim Ryan heeft in gesprek met Wired bevestigd dat de volgende console van het bedrijf de PlayStation 5 zal worden genoemd. De volgende generatie console verschijnt in het laatste kwartaal van 2020, rond de feestdagen.

PlayStation 5 komt in 2020

In het interview deelden Ryan en systeemarchitect Mark Cerny enkele nieuwe details over de PS5. In april van dit jaar maakte Cerny bekend dat de console ondersteuning zal bieden voor ray tracing, een technisch die complexe licht- en geluidseffecten in 3D-omgevingen mogelijk maakt. Na publicatie van het artikel werd gesuggereerd dat het zou gaan om een softwarematige oplossing, echter blijkt dat (gelukkig) niet het geval te zijn. “Er is ray tracing-ondersteuning ingebouwd in de hardware van de gpu”, aldus de architect van de PS5. “Dat is volgens mij de verklaring weer veel mensen naar op zoek waren.”

→ Lees ook: ‘PlayStation 5 (PS5) vele malen sneller dan voorganger’

DualShock 5

De controller van de PlayStation 5, vermoedelijk de DualShock 5, komt met adaptieve triggers die verschillende niveaus van weerstand kunnen bieden om bijvoorbeeld het schieten van een pijl en boog echt aan te laten aanvoelen. De weerstand neemt toe naarmate je de pijl verder naar je toe haalt, terwijl een machinegeweer heel anders aanvoelt dan een jachtgeweer. De controller beschikt ook over haptische feedback die veel capabeler is dan de rumble motor die consoles tot op heden hebben gebruikt. Sony heeft complexe en programmeerbare voice coil actuators aan beide kanten van de controller geïntegreerd. Sony heeft de controller daarnaast voorzien van een usb-c-aansluiting voor het opladen en een grotere accu. De controller is zwaarder dan de DualShock 4, maar een fractie lichter dan de huidige Xbox-controllers met batterijen erin.

Kortere laadtijden, meer installatieopties

Een ander belangrijk punt waar Sony zich met de PlayStation 5 op richt zijn de laadtijden van games. De nieuwe console zal namelijk niet worden uitgerust met een traditionele harde schijf. Het resultaat is dat de laadtijden tot een minimum worden beperkt. In een demonstratie gebruikte Cerny de fast travel-functie in Spider-Man. Waar de PS4 Pro maar liefst 15 seconden nodig had om de wereld te laden, daar deed de PS5 het in slechts 0,8 seconde. Het snellere opslaggeheugen heeft niet alleen een positief effect op de laadtijden, maar ook op de snelheid waarop een wereld gerenderd kan worden.

Fysieke games voor de PS5 gebruiken 100 GB Blu-ray-discs en de Blu-ray-speler kan ook films afspelen in 4K. Het installeren van games wordt een verplichting, omdat het snelheidsverschil tussen de SSD en Blu-ray-speler veel groter zal zijn dan bij de PS4 het geval was. Deze keer verandert Sony, mede geholpen door de vereenvoudigde gamegegevens die mogelijk zijn met de SSD, zijn benadering van opslag, waardoor een meer configureerbaar installatie- en verwijderingsproces mogelijk wordt. “In plaats van games als een groot gegevensblok te behandelen,” zegt Cerny, “bieden we fijnere toegang tot de gegevens.” Het wordt daardoor mogelijk om alleen de multiplayer-campagne van een game te installeren of gewoon het gehele pakket te installeren en vervolgens de single-player campagne te verwijderen als je klaar bent.

→ Lees ook: Deze geruchten over de PlayStation 5 (PS5) doen ons watertanden

Vernieuwde interface

Sony zegt er voor de PlayStation 5 ook een volledig vernieuwde gebruikersinterface ontwikkeld is. Momenteel kun je op de PS4 alleen zien wat je vrienden recent hebben gedaan of op dit moment aan het spelen zijn, maar er is geen mogelijkheid om alles opties te zien zonder de game te starten. De PS5 gaat dat veranderen. “Hoewel de console games redelijk snel kan starten, willen we niet dat de speler iedere keer een game moet openen om te zien wat er zich afspeelt”, zegt Cerny. “Servers zullen de console in realtime voorzien van de set van deelbare activiteiten. Games voor één speler bieden informatie zoals welke missies je zou kunnen doen en welke beloningen je zou kunnen ontvangen voor het voltooien ervan – en al die keuzes zullen zichtbaar zijn in de gebruikersinterface. Als speler spring je gewoon recht in wat je maar wilt. “

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.