Sony spreekt voor het eerst uitgebreid over PlayStation 5 (PS5)

Gaming

De volgende generatie PlayStation-console, vermoedelijk de PlayStation 5 (PS5) genaamd, zal zowel PlayStation 5- als PlayStation 4-games kunnen draaien. Dit maakte Sony-topman Mark Cerny bekend in uitgebreid gesprek met Wired. In het interview verklaarde Cerny dat de nieuwe console van het Japanse bedrijf niet in 2019 zal verschijnen.

AMD-chip, backwards compatibel en snelle laadtijden

Onder de motorkap van de PlayStation 5 vinden we een processor die gebaseerd is op de derde generatie Ryzen-serie van AMD. De chip is voorzien van acht cores van de nieuwe 7nm Zen 2-microarchitectuur van het bedrijf. Op het grafische vlak zal er gebruik worden gemaakt van een aangepaste variant van de Radeon Navi-familie met ondersteuning voor ray tracing. Deze technologie wordt toegepast voor het creëren van realistische belichting. Eind 2018 zagen we al een video van Gran Turismo met ray tracing.

De AMD-chip introduceert tegelijkertijd sterk verbeterde 3D-audio en dat moet resulteren in een nieuwe ervaring. “Als een gamer, was het teleurstellend dat de audio niet veel veranderde tussen de PlayStation 3 en PlayStation 4. Met de volgende console is de droom om te laten zien hoe anders de audio-ervaring kan zijn wanneer we krachtige hardware gaan inzetten”, aldus Cerny. Het resultaat is dat geluiden van bovenaf, van achteren en van de zijkanten naar je toe komen. Het effect vereist geen externe hardware, echter is hij van mening dat koptelefoon de ‘gouden standaard’ is.

Tijdens het interview komt ook de PlayStation VR aan bod, helaas is het nog onduidelijk of er een nieuwe headset op komst is. “Ik zal vandaag niet ingaan de details van onze VR-strategie, maar VR is voor ons erg belangrijk en de huidige PSVR-headset zal compatibel zijn met de nieuwe console.”

Een ander belangrijk punt waar Sony zich met de PlayStation 5 op richt zijn de laadtijden van games. De nieuwe console zal namelijk niet worden uitgerust met een traditionele harde schijf. Het resultaat is dat de laadtijden tot een minimum worden beperkt. In een demonstratie gebruikte Cerny de fast travel-functie in Spider-Man. Waar de PS4 Pro maar liefst 15 seconden nodig had om de wereld te laden, daar deed de PS5 het in slechts 0,8 seconde. Het snellere opslaggeheugen heeft niet alleen een positief effect op de laadtijden, maar ook op de snelheid waarop een wereld gerenderd kan worden.

Cerny sprak in het interview voornamelijk over de hardware en het is nog geen tijd voor informatie over diensten, games en prijzen. Het enige wat de architect van de PlayStation 5 bevestigde is dat de console nog steeds fysieke media zal ondersteunen. Daarnaast is het gebaseerd op de architectuur van de PlayStation 4, waardoor deze games zonder problemen op de PS5 zullen werken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*