Star Wars Battlefront: Leuk, maar te kaal en oppervlakkig

We hebben er lang op moeten wachten, maar sinds afgelopen donderdag is Star Wars Battlefront beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Kan de game voldoen aan de hoge verwachtingen? Wij zochten het in de afgelopen week voor je uit.

In oktober mochten we al eventjes aan de slag gaan met de bèta van Star Wars Battlefront en sindsdien heb ik direct al mijn verwachtingen moeten bijstellen. De game was zeker leuk om te spelen, maar online was het soms een complete chaos en ook zat het met de balans in de multiplayer niet altijd even goed, en dat is toch teleurstellend te noemen wanneer je je beseft dat Battlefront niks meer is dan een multiplayer. Ben je namelijk op zoek naar een Star Wars game met verhaallijn? Kijk dan snel verder, want Battlefront bevat simpelweg geen single-player campagne.

Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, want veel Call of Duty spelers die ik ken raken vrijwel nooit de single-player modus nooit aan. Wat we wel hadden verwacht is dat de multiplayer van Star Wars Battlefront vol zou worden gestopt met content, zoals maps, wapens en ga zo maar. Helaas is dat opmerkelijk genoeg niet het geval en dat is toch een flinke tegenvaller, vooral wanneer je weet dat Battlefield ontwikkelaar DICE verantwoordelijk is geweest voor de game.

Maar genoeg gepraat, laten we eens gaan kijken wat de game ons wel heeft te bieden.

Battlefront te oppervlakkig

Wanneer je voor het eerst Star Wars Battlefront start dan valt onmiddellijk op hoe geweldig de game eruit ziet op de consoles en de pc. Je krijgt tijdens het spelen van de game echt het gevoel dat je bent terechtgekomen in het Star Wars universum, maar afgezien van de prachtige graphics blijft Battlefront eigenlijk op ieder moment zeer oppervlakkig.

De gebruikelijke features zijn verwerkt in de game, waaronder de progressie van je personage. Je begint met een zeer beperkt aantal opties en na de eerste uurtjes krijg je toegang tot steeds meer items, waaronder granaten, nieuwe blasters, speciale perks, Star Cards en uiteindelijk krijg je de mogelijkheid om jezelf te specialiseren in bepaalde speelstijl. Daarnaast is het ook mogelijk om het uiterlijk van je personage aan te passen en tot de eerste 30 levels krijg je weinig interessante opties om uit te kiezen. Je krijgt de keuze uit een aantal verschillende hoofden en haar, zolang je personage tenminste menselijk is. Bij het bereiken van level 40 krijg je toegang tot een aantal exoten uit het Star Wars-universum, hoewel het aanbod nog steeds behoorlijk beperkt blijft.

Dat is direct de gehele ontwikkeling die je doormaakt tijdens het spelen van Star Wars Battlefront. De verschillende blasters voelen vrijwel allemaal hetzelfde aan, vaak zitten de verschillen tussen de snelheid van het schieten, het bereik en de schade. Er zijn slechts een of twee wapens die echt uniek aanvoelen, maar om deze wapens te bemachtigen moet je al heel wat uurtjes spelen. De wapens zijn verder ook niet aan te passen. Je kan Star Cards gebruiken om bepaalde eigenschappen van je wapen te verbeteren, zodat ze langer achter elkaar kunnen vuren of dat ze een ion schot afvuren voor een bepaalde tijd, maar daar blijft het ook bij. DICE lijkt zich op een brede doelgroep te hebben gericht, echter zijn ze in mijn ogen te ver doorgeschoten.

Op het grafische vlak is er zoals ik al eerder schreef weinig reden tot klagen en de eerste uurtjes vliegen daardoor ook al snel voorbij, daarna valt helaas al snel op hoe oppervlakkig de game eigenlijk is. Verwacht daarom ook geen Battlefield-achtige ervaring in het Star Wars-universum, want alleen de graphics zijn van hetzelfde niveau.

Vliegen is episch

Het goede nieuws is dat je ondanks deze tekortkomingen nog steeds een hoop plezier met Star Wars Battlefront kan beleven. DICE is er namelijk wel in geslaagd om enkele sterk verschillende modi en maps te creëren. Mijn persoonlijke favoriet is Walker Assault, hoewel deze modus nog altijd te makkelijk is om te winnen als rebels. Daarnaast doet Fighter Squadron het ook goed, al hangt dat grotendeels af hoe gek je bent van luchtgevechten. Het rondvliegen in een X-Wing of Tie-Fighter geeft je in ieder geval wel dat echte Star Wars gevoel en als je fan bent van de franchise zorgt dit zeker voor enkele epische momenten. Ons advies aan DICE is dan ook om met de toekomstige DLC meer vliegactie toe te voegen, want momenteel blijft het beperkt tot Fighter Squadron. Daarnaast zijn ook de gebruikelijk modi aanwezig, waaronder team deathmatch, waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk kills te maken.

Het zal voor de echte Star Wars fans ook geweldig zijn om in de herkenbare omgevingen rond te lopen en ondanks het gebrek aan content mag Battlefront bij geen enkele fan ontbreken. De geluidseffecten, de Stars Wars muziek, de helden en de schurken, de Easter Eggs, ze zorgen stuk voor stuk voor een unieke ervaring voor de echte fans. Op deze momenten vergeet je al snel de minpunten van Star Wars Battlefront.

Er zijn ook nog enkele single-player en coöperatieve missies toegevoegd, maar we vragen ons af wie daar nog interesse in heeft wanneer je ook lekker online kan knallen met je vrienden. Star Wars Battlefront is simpelweg geen game om in je eentje te spelen en je moet het dan ook maar zien als een back-up wanneer je internetprovider kampt met een storing.

In de komende periode hopen we dat DICE nog enkele kleine minpunten kan wegnemen. Ik vond het bijvoorbeeld behoorlijk irritant dat voertuigen op de kaart als kleine medaillons werden weergegeven. Afgezien van de Speeder Bike, pak je de rest van de voortuigen op als een token en activeer je ze. Deze voertuigen spawnen ook nog eens allemaal van dezelfde plek, waardoor de vijand een groot aantal gratis kills kan verzamelen door te campen rondom deze plek, iets wat door mij als zeer  hinderlijk en irritant werd ervaren. Ook zitten er nog enkele kleine bugs in de game, zo zat ik een aantal keren vast in de omgeving wanneer ik tussen een klein opening door wilde springen. Het enige wat ik daarna nog kon doen was wachten op de dood.

Te weinig content, voor te veel geld

Star Wars Battlefront is vermoedelijk het best geschikt voor de echte fans, want hoewel ik me in de afgelopen dagen prima heb vermaakt met de game, ben ik bang dat verveling snel om de hoek komt kijken. Dat gevoel wordt versterkt met de 50 euro kostende Battlefront Season Pass die DICE introduceerde. De game voelt daardoor meer aan als een kale basis en om de beste ervaring te krijgen moet je er zeker rekening mee houden dat je in de nabije toekomst nog meer geld kwijt bent.

De extra DLC, vier pakketten in totaal, zal ongetwijfeld de nodige extra maps, wapens, modi, voertuigen en personages aan de game toevoegen. Daar is natuurlijk niks mis mee, was het niet dat het huidige aanbod wel zeer karig is. Er wordt in december nog een gratis map uitgebracht, maar daar zal het vermoedelijk ook blij blijven in de komende periode.

Battlefront is zonder twijfel in de kern een goed gemaakt spel. De game bevat nog enkele bugs, maar die zullen in de komende weken ongetwijfeld worden verholpen met een update. De game ziet er daarnaast werkelijk prachtig uit en ik durf zelfs wel te zeggen dat het een van de mooiste games van dit jaar is. Echter verwacht ik niet dat ik in januari of zelfs december nog veel zal zijn te vinden in het Star Wars-universum, daarvoor is de game in mijn ogen te oppervlakkig en te simpel.

Mijn advies is om de game alleen te halen als je een echte Star Wars fan bent, want gezien het huidige aanbod is €60,- simpelweg te veel geld. Geef het daarom wat tijd en wacht tot de prijs rond de 30 tot 40 euro komt te liggen.

Beoordeling: 7 uit 10

[sc:adsense-tekst ]
Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.