Google treft schikking met Europese Commissie over zoekresultaten

Google-Mobile-App-Logo1Er ging een 2 jaar durend onderzoek aan vooraf, maar het ziet er nu toch naar uit dat de Europese Commissie en Google succesvol hebben onderhandeld over de voorwaarden waarop Google zijn zoekresultaten in Europa moet aanpassen, zodat het met zijn eigen diensten geen monopoly positie inneemt in de zoekresultaten.

Deze zogenoemde verticals focussen zich op bepaalde aspecten zoals winkelen en vliegtuigvluchten, die ook direct via de zoekmachine kunnen worden aangeschaft. In de afgelopen jaren heeft Google deze diensten steeds verder uitgebreid en dit resulteerde in officiële klachten van Yelp en TripAdvisor, die beide bang zijn dat Google zijn eigen resultaten voortrekt ten opzichte van de concurrentie. Uit het onderzoek blijkt dat als Google zijn positie heeft misbruikt dit niet redelijk is gezien het feit dat het in Europa 90 procent van de markt in handen heeft.

Het goede nieuws voor Google is dat het niet zijn algoritmen of zoekresultaten hoeft aan te passen bij een normale zoekopdracht. Het enige probleem lijken de verticals te zijn. Google moet daarom in de toekomst duidelijk aan gebruikers aangeven welke diensten van het bedrijf zelf zijn, zoals Google Plus en Google Nieuws. Daarnaast moet het in sommige gevallen ook links tonen van concurrerende zoekmachines. De grote vraag is echter of een label in de zoekresultaten veel invloed gaat hebben op het zoekgedrag van de gebruiker?

De overeenkomst die Google heeft gesloten met de Europese Commissie loopt in ieder geval voor de vijf volgende jaren en een derde partij zal controleren of het bedrijf zich aan zijn woord heeft gehouden. In ruil krijgt Google geen boete opgelegd en wordt het ook niet officieel beschuldigd iets fout te hebben gedaan. Luistert Google niet naar de maatregelen van de Europese Commissie dan kan het een geldboete van maar liefst 10% van de wereldwijde inkomsten tegemoet zien.

Het is overigens opmerkelijk om te zien dat de beslissing van de EU haaks staat op een onderzoek dat recentelijk in de Verenigde Staten werd voltooid over hetzelfde ondewerp. Volgens het Amerikaanse FTC is er geen bewijs gevonden dat de acties van Google het vertrouwen bij de consumenten hebben geschaad.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.