Marin Software is een bedrijf dat adverteerders helpt bij de aankoop van zoek-gerelateerde advertenties. Helaas heeft Google nog niet officieel op het rapport van Marin gereageerd. Duidelijk is echter wel dat de zoekgigant recentelijk de prijzen heeft verhoogd van advertenties voor mobiele apparaten zoals tablets. Een andere wijziging in het systeem dwingt adverteerders ook om advertenties op tablets te kopen voor tablets zelfs als ze alleen gebruikers willen bereiken op computers.
Volgens Google is deze stap genomen omdat de lijn tussen computers en tablets steeds vager is geworden en dat de prestaties van beide systemen steeds meer naar elkaar zijn toegegroeid. Daartegenover staat dat de effectiviteit van advertenties op tablets met maar liefst 31 procent is toegenomen in 2012. In het rapport is te lezen dat de succespercentage van zoek-gerelateerde tablet advertenties 3,3% is ten opzichte van 3,9% voor de computer.
Door het alsmaar groeiende succespercentage van tablet advertenties ligt het voor de hand dat de prijzen snel het niveau zullen bereieken van dat van de advertenties voor computers, mogelijk zal dit zelfs al dit jaar gebeuren. Momenteel zit er tussen de prijs van een tablet advertentie en computer advertentie nog een verschil van 17%. Marin Software merkt in het rapport ook op dat adverteerders meer geld besteden aan tablet advertenties dan aan smartphone advertenties.