Google presenteerde afgelopen donderdagnacht zijn financiële resultaten over het tweede kwartaal van 2015 en het bleek dat het bedrijf uitstekend heeft gepresteerd, vooral op mobiele apparaten. Daarnaast wist het de groei in kosten voldoende af te remmen om de inkomsten meer dan verwacht toe te laten nemen. Het resultaat is dat de aandelen met bijna 12% zijn gestegen. De grote ster van de presentatie was echter niet de mobiele divisie, maar het videoplatform YouTube.
Google maakte het tijdens de presentatie duidelijk dat YouTube de toekomst is. Het bedrijf sprak tijdens de presentatie meerdere malen over de dienst en het potentieel, inclusief een aantal indrukwekkende statistieken:
- Meer dan 1 miljard mensen, bijna 1/3 van de totale internet populatie, kijken dagelijks honderden miljoenen uren video’s op YouTube.
- De gemiddelde kijkduur op YouTube steeg met 60% in vergelijking met een jaar eerder, tot het hoogste niveau in twee jaar.
- De gemiddelde kijksessie op YouTube met een mobiel apparaat is nu 40 minuten, het dubbele in vergelijking met 2014.
- De gemiddelde uitgaven van de top 100 adverteerders op YouTube is in vergelijking met vorig jaar met 60% gestegen.
- Inkomsten van advertenties, waarmee adverteerders ruimte inkopen op de beste YouTube kanalen, is zelfs verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar.
- Betaalde kliks op Google’s eigen sites steeg in een jaar tijd met 30% en volgens CFO Ruth Porat is dat voornamelijk te danken aan YouTube.
Dat hoeft overigens nog niet automatisch te betekenen dat YouTube veel winst voor het bedrijf heeft gegenereerd , want het is zelfs mogelijk dat YouTube nog altijd verlies maakt. Google is in ieder geval nog niet van plan om deze informatie te delen, een teken dat het nog niet veel heeft verdiend met YouTube en misschien zelfs wat heeft verloren.
Voor Google is de groei van de YouTube inkomsten echter veel belangrijker. Volgens verschillende analisten was YouTube in 2014 goed voor een omzet van $4 miljard dollar en $3 miljard in 2013, en dit jaar zal het aantal opnieuw aanzienlijk hoger uitvallen. Het laat nogmaals duidelijk zien hoe belangrijk deze advertenties zijn voor het bedrijf.
Adverteerders willen de kosten echter drukken door middel van de zogeheten TrueView advertenties, waarbij adverteerders alleen betalen voor de gebruikers die de reclame ook daadwerkelijk bekijken, en ook worden er altijd nog vraagtekens gezet over de effectiviteit van advertenties op de kleine schermen van mobiele apparaten. In het eerste kwartaal onthulde Google dat de lagere prijzen van advertenties meer veroorzaakt worden door YouTube dan door mobiele advertenties.
Maar YouTube blijft het ondanks deze nieuwe maatregelen goed doen, en het aantal kijkers en adverteerders ligt vermoedelijk hoger dan analisten hadden verwacht. Volgens de executives van Google wordt YouTube door jongeren beschouwd als het nieuwe televisie kijken, en langzaam meer zeker zal YouTube ook hier steeds meer advertentie-inkomsten van gaan stelen.
De markt met digitale video advertenties is nog altijd snel groeiende, want volgens eMarketer steeg de omzet in de Verenigde Staten in het afgelopen jaar met 52% naar $5,8 miljard dollar, terwijl er dit jaar een stijging van 34% wordt verwacht naar $7,8 miljard dollar.
[sc:inpost-tekst ]