Google maakte het tijdens de presentatie duidelijk dat YouTube de toekomst is. Het bedrijf sprak tijdens de presentatie meerdere malen over de dienst en het potentieel, inclusief een aantal indrukwekkende statistieken:
Dat hoeft overigens nog niet automatisch te betekenen dat YouTube veel winst voor het bedrijf heeft gegenereerd , want het is zelfs mogelijk dat YouTube nog altijd verlies maakt. Google is in ieder geval nog niet van plan om deze informatie te delen, een teken dat het nog niet veel heeft verdiend met YouTube en misschien zelfs wat heeft verloren.
Voor Google is de groei van de YouTube inkomsten echter veel belangrijker. Volgens verschillende analisten was YouTube in 2014 goed voor een omzet van $4 miljard dollar en $3 miljard in 2013, en dit jaar zal het aantal opnieuw aanzienlijk hoger uitvallen. Het laat nogmaals duidelijk zien hoe belangrijk deze advertenties zijn voor het bedrijf.
Adverteerders willen de kosten echter drukken door middel van de zogeheten TrueView advertenties, waarbij adverteerders alleen betalen voor de gebruikers die de reclame ook daadwerkelijk bekijken, en ook worden er altijd nog vraagtekens gezet over de effectiviteit van advertenties op de kleine schermen van mobiele apparaten. In het eerste kwartaal onthulde Google dat de lagere prijzen van advertenties meer veroorzaakt worden door YouTube dan door mobiele advertenties.
Maar YouTube blijft het ondanks deze nieuwe maatregelen goed doen, en het aantal kijkers en adverteerders ligt vermoedelijk hoger dan analisten hadden verwacht. Volgens de executives van Google wordt YouTube door jongeren beschouwd als het nieuwe televisie kijken, en langzaam meer zeker zal YouTube ook hier steeds meer advertentie-inkomsten van gaan stelen.
De markt met digitale video advertenties is nog altijd snel groeiende, want volgens eMarketer steeg de omzet in de Verenigde Staten in het afgelopen jaar met 52% naar $5,8 miljard dollar, terwijl er dit jaar een stijging van 34% wordt verwacht naar $7,8 miljard dollar.
[sc:inpost-tekst ]