Het lijkt erop dat Apple met de iPad Mini alle verwachtingen gaat overtreffen, waar het bedrijf het eerder nog dacht af te kunnen met zes miljoen stuks, is dit mogelijk slechts de helft van wat nodig is volgens een rapport van NPD DisplaySearch analist David Hsieh. In een gesprek met CNet laat de analist weten dat het bedrijf uit Cupertino aan leveranciers gevraagd om dit aantal te verdubbelen, waardoor Apple nog voor het einde van het jaar meer dan 12 miljoen iPad Mini’s kan verkopen. Voor een product waar het bedrijf in eerste instantie weinig toekomst in zag is dit een indrukwekkend aantal, en het is goed mogelijk dat de kleinere en goedkopere iPad al vaker is verkocht is dan het 9,7-inch model.
Hoewel de media en ook wij enthousiast waren over de iPad Mini werd er ook kritiek geuit vanwege het gebrek aan een Retina-scherm, maar het 1024×768 resolutie scherm van de kleinere tablet lijkt voor de consument in ieder geval geen probleem te zijn, een situatie die vergelijkbaar is met de eerste en tweede generatie iPad die ondanks de kritieken ook uitstekend werden verkocht. De verkoop van de iPad Mini zou in de afgelopen weken aanzienlijk zijn toegenomen nu de tablet steeds beter is te verkrijgen in winkels wereldwijd. Mocht de analist goed zitten met het aantal van 12 miljoen dan zal dit betekenen dat de iPad Mini de Android concurrentie ver achter zich laat tijdens het vierde kwartaal van 2012 en mogelijk zelfs voor het hele jaar.
De iPad Mini wordt ondanks het “mindere” scherm ook gezien als een apparaat met een geweldige bouwkwaliteit, verbeterde mobiliteit met als grote voordeel dat alle iPad apps direct werken zonder te hoeven wachten op updates van ontwikkelaars, een enorm voordeel in vergelijking met de Google Play Store waarin alleen veel uitgerekte smartphone apps zijn te verkrijgen. Daarnaast lijkt de iets hogere prijs ook weinig invloed te hebben op de keuze van de consument, hoewel de Nexus 7 het zeker goed lijkt te doen staat het nog steeds in geen verhouding met de populariteit van de iPad.
Apple zegt overigens ook niet te geloven dat de verkoop van de iPad Mini invloed zal hebben op de verkoop van de vierde generatie iPad, hoewel het wel voor de hand ligt dat de verkoop van de iPad 2 onder de lancering van de iPad Mini zal hebben te lijden. Het is ook interessant om te zien dat de iPad 2 momenteel nog steeds te verkrijgen is in de Apple Store, terwijl de derde generatie iPad al na 8 maanden werd vervangen door een model met een snellere processor en de nieuwe Lightning connector.
De analist van NPD verwacht dat Apple volgend jaar meer dan 100 miljoen iPad’s kan gaan verkopen, een aantal dat het bedrijf zal dwingen om meer leveranciers te vinden, aangezien LG Display en AU Optronics waarschijnlijk niet kunnen voldoen aan de vraag van Apple en de consument. Eerder bleek al dat beide leveranciers het lastig hadden om aan de kwaliteitseisen van Apple te kunnen doen.