Kort na de dood van Apple oprichter Steve Jobs bleek uit zijn biografie dat hij nieuwe manier van televisie kijken heeft bedacht. De geruchten werden nogmaals aangewakkerd na een interview met de huidige Apple CEO Tim Cook die liet weten dat het bedrijf de televisie markt volgt met intense interesse. Hoewel velen dit zien als een teken dat er een televisie aan zit te komen, is zijn antwoord niet veel anders dan tijdens de AllThingsD conferentie waarin hij in exact dezelfde bewoording sprak over gaming.
De vraag die rest is wat een Apple televisie kan betekenen voor het bedrijf uit Cupertino? Morgan Stanley analist Katy Huberty toonde in een onderzoek aan dat consumenten bereid waren om 20 procent meer te betalen voor een televisie van Apple, en dat er nog meer interesse was voor een televisie dan voor de mobiele apparaten van het bedrijf. Mocht Apple ervoor kiezen om de televisie markt te betreden dan verwacht Huberty dat het bedrijf zo’n 13 miljoen televisies kan verkopen met een gemiddelde prijs van zo’n duizend dollar, resulterend in een omzet van maar liefst 13 miljard.
Het is echter niet geheel duidelijk hoe hoog de winstmarges zullen zijn bij de productie van een televisie in vergelijking met de mobiele apparaten, wel laat het onderzoek zien dat klanten die al in bezit zijn van een Apple apparaat eerder een HDTV van het bedrijf zullen aanschaffen.
De televisie markt is ongetwijfeld ook een markt zijn die moeilijker zal zijn te domineren. Toen Apple begon met iTunes had het geen concurrentie omdat het een volledig nieuwe markt was, maar de TV en kabelbedrijven hebben op dit niet te maken met dalende inkomsten, waardoor het onderhandelen van deals er voor Apple niet makkelijker op zal worden. Daarnaast ligt het niet voor de hand dat Apple het aanbieden van content uit handen gaat geven aan externe partijen, er is in ieder geval lange weg te gaan voor de Apple TV.