Volgens een recent consumentenonderzoek van investeringsmaatschappij Piper Jaffray wachten potentiële Apple Watch kopers momenteel op meer informatie over de verschillende behuizingen, prijzen en een volledig overzicht met alle aanwezige features.
Analist Gene Munster zegt dat klanten eerst willen zien wat Apple met zijn eerste smartwatch voor ogen heeft. Recentelijk bleek dat 7 procent van alle iPhone bezitters overweegt om de Apple Watch te kopen. Dit nummer is overigens niet langer stijgende, want in september zeiden 8% van de gebruikers nog van plan te zijn om het digitale klokje te kopen.
Volgens de analist zal de interesse van consumenten weer toenemen wanneer Apple meer informatie geeft over het product, vermoedelijk gaat dat in de komende periode ook nog meerdere malen gebeuren. Tijdens de presentatie van de Apple Watch ontbrak het voor veel mensen toch aan een killer feature en de kans is groot data deze er voor de lancering ook niet meer gaat komen.
De Apple Watch wordt ergens in het tweede kwartaal van volgend jaar verwacht. Munster denkt dat de Apple Watch in de 12 maanden na de lancering meer dan 10 miljoen keer over de toonbank gaat, hoewel een latere lancering dit aantal zou kunnen terugbrengen naar 8 miljoen.
“We denken nog steeds dat de Apple Watch een belangrijk product is voor Apple, maar de cijfers zullen in het eerste jaar bescheiden zijn”, aldus munster.
Het is op moment van schrijven nog niet duidelijk wat de Apple Watch gaat kosten in de winkel en ook weten we nog niet welke onderdelen het bedrijf heeft gebruikt. De winstmarges van de Watch kunnen gemiddeld tussen de 50 en 60 procent komen te liggen. De Apple Watch Sport variant met aluminium behuizing is mogelijk goed voor een winstmarge van 30 tot 40 procent, terwijl de luxueuze versie van 18-karaats goud dicht bij de 60 procent komt te liggen.
Mochten de voorspellingen kloppen, dan kan de Apple Watch binnen een jaar verantwoordelijk zijn voor 2 procent van de totale omzet van Apple.