Facebook praat met WhatsApp over overname

Sinds het moment dat Facebook CEO Mark Zuckerberg liet weten het sociale netwerk zich meer zou gaan richten op de mobiele markt zijn er al een hoop dingen veranderd, zo bracht het bedrijf een volledig herschreven Facebook applicatie uit voor iOS, kocht het Instagram voor meer dan een miljard dollar en er zit mogelijk nog iets groters aan te kopen. Volgens de laatste geruchten is het bedrijf in gesprek met WhatsApp, de populaire dienst die gebruikers van alle besturingssystemen foto’s, video’s en tekstberichten met elkaar laat delen.

De website TechCrunch meldt vandaag: “Whatsapp, de berichten dienst voor vele verschillende mobiele platformen en één van de grootste successen sinds de komst van de smartphone, is volgens verschillende bronnen in gesprek met Facebook. Wij proberen er momenteel achter komen welke prijs er mogelijk gaat worden betaald en hoever de deal al is gevorderd. Maar gezien het feit dat de mobiele markt steeds belangrijker aan het worden is, zal dit een belangrijke overname kunnen zijn.”

De vraag is natuurlijk wat Facebook wil met WhatsApp? Er zijn een aantal redenen die we kunnen bedenken. De userbase van WhatsApp is indrukwekkend te noemen. Eerder dit jaar kondigde de dienst nog aan dat het maar liefst 10 miljard berichten dagelijks verwerkt. Daarnaast is de applicatie in de App Store vaak hoog te vinden in de hitlijsten.

WhatsApp is verder ook nog eens beschikbaar in een groot aantal landen. De dienst heeft gebruikers uit meer dan honderd landen, 700 netwerken, en ook is dienst beschikbaar voor iOS, Android, BlackBerry, Symbian en Windows Phone. Het zal mogelijk de ideale overname zijn voor Facebook om verder te groeien in de mobiele markt.

Helaas kan het ook slecht nieuws betekenen voor de gebruikers. In mijn ogen is het grote voordeel van WhatsApp dat het volledig advertentie vrij is, en dat het zo simpel mogelijk is gehouden. Het ligt waarschijnlijk voor de hand dat dit bij een overname volledig gaat veranderen, naast integratie met Facebook zal de applicatie waarschijnlijk ook op ten duur advertenties gaan tonen.

Voor beide bedrijven en de gebruiker zal het interessant zijn om te zien wat er in de toekomst gaat gebeuren. Zal Facebook de dienst mogelijk helemaal sluiten om alles te integreren in Facebook Messenger, of zal het de dienst ernaast houden zoals men nu ook doet met Instagram. Gezien de populariteit van WhatsApp lijkt het tweede scenario meer voor de hand te liggen.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.