Facebook wil informatie delen met Instagram

Facebook heeft afgelopen woensdag laten weten dat het op dit moment aan het overwegen is om data van het recentelijk overgenomen Instagram te gaan combineren met hun eigen data, het goede nieuws is dat het sociale netwerk gebruikers laat stemmen over dit voorstel, bij het behalen van een bepaald percentage zullen de wijzigingen worden doorgevoerd in de algemene voorwaarden van Facebook.

Het combineren van de data van de twee netwerken zal ervoor kunnen zorgen dat het bedrijf de locatie van de Instagram foto’s kan gebruiken om relevante advertenties te tonen, een andere mogelijkheid is dat er een uniform profiel wordt gemaakt van de twee netwerken, waardoor de advertentie inkomsten verder zullen stijgen door het tonen van relevantie advertenties.

Facebook, dat in september de overname van Instagram voltooide, kan straks mogelijk de gebruikersdata van meer dan 100 miljoen Instagram leden gebruiken, en liet aan Reuters weten dat het de data tussen de verschillende divisies zal gebruiken om hun eigen diensten te verbeteren.

Om de Facebook voorwaarden te wijzigen moesten er op zijn minst 30 procent van de gebruikers hebben gestemd. Maar de stemming werd pas geactiveerd als gebruikers meer dan 7.000 publieke reacties plaatsen over het onderwerp. De stemming is echter pas geldig op het moment dat 30% van de één miljard gebruikers hebben gestemd.

De website zegt nu te bezig te zijn met een nieuw proces waarin gebruikers hun mening kunnen geven over een nieuw voorstel. In het verleden zal de feedback van gebruikers al zijn gebruikt om voorstellen en ideeën aan te passen. Het sociale netwerk is echter van mening dat het huidige stemsysteem, dat geactiveerd wordt bij een bepaald aantal stemmen resulteerde in meer kwantiteit dan kwaliteit. Facebook stelt daarom voor om niet langer te stemmen en in plaats daarvan een systeem te introduceren dat zal leiden tot feedback dat ook daadwerkelijk kan worden gebruikt.

Daarnaast is het bedrijf ook op de hoogte van het wantrouwen van de gebruiker over het privacy-beleid van het sociale netwerk. Facebook is daarom van plan om een nieuwe functie te introduceren die gebruikers privacy-gerelateerde vragen laat stellen, die beantwoord zullen worden door Chief Privacy Officer of Policy, Erin Egan.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.