Review: Angry Birds Star Wars

iOS

Angry Birds Star Wars verenigt zich met wat waarschijnlijk de populairste game en franchise is van deze generatie mobiele apparaten. De game werd echter door velen gezien als het verder uitmelken van de serie. Niet geheel verwonderlijk aangezien er veel Angry Birds spin-offs zijn te vinden in de App Store, misschien wel teveel. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat Angry Birds Star Wars een slechte game is, want er is genoeg creativiteit in de game verwerkt en voor elke Star Wars fan zal dit ongetwijfeld een must-buy zijn.

Gameplay
Net zoals de overige Angry Birds games, draait ook de Star Wars editie volledig om het gebruik van zwaartekracht. De allereerste Angry Birds game speelde zich af op de aarde, waardoor de zwaartekracht voornamelijk draaide om het omlaag of omhoog projecteren van één van de boze vogels. Angry Birds Space bracht hier verandering in door gebruik te maken van de ruime, spelers moeten in deze game gebruik van gravitationele velden om hun doel te bereiken.

De Star Wars editie bouwt verder op dit concept, en stelt spelers in staat om de zwaartekracht te manipuleren. De Obi-Wan-vogel heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om gebruik te maken van de Force om de zwaartekracht van objecten op het scherm te veranderen, waardoor ze alle kanten opvallen en daardoor weer andere gebouwen om kunnen laten vallen.

Locaties
Natuurlijk is de omgeving ook volledig aangepast aan het Star Wars thema. De gebruikelijke houten, glazen en stalen blokken en gebouwen in de voorgaande games zijn nu gebruikt om de omgeving te laten lijken op dat van de Tatooine Landspeeders. Het moerasachtige landschap van Dagobah vormt nu de hangbruggen en de torens van Death Star zijn de barricades geworden die de Stormtrooper pigs moeten beschermen.

De game is simpelweg gemaakt voor iedereen die houdt van Star Wars films. Tijdens het spelen kunnen gamers ook de welbekende sterren verzamelen om bonus levels te ontgrendelen, waardoor men kan spelen als de R2D2 en C-3PO-vogels, beide met hun eigen unieke kenmerken.

Updates?
Angry Bird Star Wars laat meer dan genoeg ruimte voor uitbreidingen. De eerste twee werelden spelen voornamelijk de evenement na van A New Hope, terwijl de gratis Hoth update – die binnenkort verschijnt – de kant van de Empire Strikes Back op gaat. Maar als je direct meer levels tot je beschikking wilt hebben dan kun je het Dagobah level pakket downloaden voor €1,79. In onze ogen een gemiste kans van Rovio, aangezien de game zonder updates vrij snel is uit te spelen.

Conclusie
De ontwikkelaars die aan de game hebben gewerkt hebben er echter wel voor gezorgd dat Angry Birds Star Wars meer is dan een goedkope rip-off van de populair filmserie. Rovio had zonder twijfel gemakkelijk een aantal statische achtergronden kunnen gebeuren met een aantal vogels die waren verkleed als de Obi-Wan, maar in plaats daarvan heeft men gekozen om van Angry Birds Star Wars een volledig nieuwe ervaring te maken. In onze ogen is het in ieder geval een absolute aanrader en één van de beste games in de serie.

[tab name=’Angry Birds Star Wars’][app id=”557137623″][/tab]
[tab name=’Angry Birds Star Wars HD’][app id=”557138109″][/tab]
[tab name=’Screenshots’]