Review: Carmageddon voor iPhone, iPod Touch en iPad

iOS

Wanneer je Carmageddon voor het eerst speelt dan zul je auto’s, racebanen en checkpoints zien, maar als je denkt dat dit een pure racer is dan ben je waarschijnlijk de geschiedenis van de game vergeten. Natuurlijk is het mogelijk om van checkpoint naar checkpoint te racen, maar in onze ogen is dat niet de manier waarop je Carmageddon moet spelen. Deze game moet gespeeld worden om anderen te slopen, en niet om als eerste over de finish te komen.

Het was gisteren alweer 15 jaar geleden dat Stainless Games de game uitbracht op de PC en Mac. In die tijd was het één van de populairste en meest besproken games, en werden vele ouders geschokt door de dingen die ze zagen verschijnen op het beeldscherm van hun zoon. Gelukkig zijn dit soort games tegenwoordig wat meer geaccepteerd en kunnen spelers hun dagelijkste frustraties kwijt door tegenstanders, koeien en mensen te slopen. De game is in ieder geval niet geschikt voor de mensen met een zwakke maag, want het gaat er in Carmageddon hard aan toe. Het is namelijk de bedoeling om zoveel mogelijk punten en tijd te verzamelen door bijvoorbeeld complete football teams over te rijden met je auto.

Elke baan waar je racet heeft drie doelstellingen: race, beuk en moord. Het maakt eigenlijk niet uit waar je voor kiest, want voor alles wat je doet in de game verdien je geld en tijd. De computer tegenstanders tegen wie je speelt zijn vaker geïnteresseerd in het vernietigen van jouw auto dan dat ze willen winnen, het zal zonder twijfel een ruwe rit worden om de tegenstanders te slopen of ze te verslaan in de race. Tijdens het spelen kun je door tonnen omver te rijden ook power-ups verzamelen die de ene keer positief en de andere keer negatief voor je auto uitpakken, vooral het rondspringen van je auto is er één die erg frustrerend is te noemen.

De iOS versie van Carmageddon is bijna een 1:1 kopie van het origineel dat verscheen op de PC, dit is niet een minpunt, maar juist het grote pluspunt van de game. Het enige wat we missen is in een multiplayer modus waarin je het kan opnemen tegen andere spelers, een puntje waar de ontwikkelaars hopelijk in een toekomstige update nog wat aan kunnen doen. Verder werkt de besturing goed, vooral wanneer je de game speelt op de iPad, op het scherm van de iPhone druk je namelijk soms van tijd tot tijd de verkeerde knop in doordat het scherm een stuk kleiner is, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn vaardigheden liggen.

Doordat je Carmageddon niet speelt op een groot scherm hebben de ontwikkelaars hier gelukkig rekening mee te houden, wanneer je bijvoorbeeld wilt kijken waar je tegenstanders uithangen dan kun je door eenmaal naar links te vegen de kaart zien waar je tegenstanders uithangen. Een andere nieuwe mogelijkheid van de iOS versie is dat het mogelijk is om een herhaling op te nemen van de gameplay en deze te uploaden naar YouTube.

Op het gebied van graphics kan de game natuurlijk niet meer mee met de toptitels in de App Store, maar gek genoeg is dat niet zo erg als het klinkt, Carmagedonn heeft hierdoor een deel van zijn charme behouden. De hogere resolutie textures zorgen er echter gelukkig wel voor dat je niet alleen maar pixels ziet.

Carmageddon voor iOS is een verfrissende titel, het ontbreekt de App Store in mijn ogen al een tijdje aan games die iets nieuws brengen. De Angry Birds-moeheid begint in ieder geval bij mij wel toe te slaan.

[tab name=’Carmageddon voor iPhone, iPod Touch en iPad’][app id=”498240451″][/tab]
[tab name=’Screenshots’][screens url=”https://itunes.apple.com/app/carmageddon/id498240451?mt=8″][/tab]
[end_tabset]