Het is alweer een tijdje geleden dat ik de film Gladiator heb gezien, maar ik kan me toch niet herinneren dat Maximum zijn vijanden wist te verslaan door te onthouden in welke patronen ze bewogen. Mogelijk heb ik naar de verkeerde film gekeken want dit is exact waar Gracius, de held van Rage of the Gladiator, mee te maken krijgt in zijn overstap van de Wii naar iOS.
Mocht je geen Wii in huis hebben of heb je de game nog nooit gespeeld dan zal ik in het kort even het verhaal samenvatten: Gracius is een prins in het land van Avelancia, maar hij wordt er van verdacht dat hij zijn vader, de koning, heeft vermoord. De bedoeling is dat je je eer weer hersteld door tegenstanders af te slachten, waarschijnlijk een tactiek die in 2012 iets minder zal werken. Gelukkig voor Gracius krijgt hij niet te maken met de krijgers van weleer, maar in Avelancia zijn er helaas voor hem nog steeds een hoop monster en magiërs te vinden te proberen je leven zo zuur mogelijk te maken.
De gevechten zullen zich afspelen in de arena’s van vroeger, en bij het eerste gevecht zal de game je in een korte tutorial exact uitleggen hoe je Gracius moet besturen. De besturing van de versie voor de Wii was dankzij de fysieke controllers een stuk intuïtiever, maar de versie voor de iPad is gelukkig prima speelbaar, hoewel de virtuele knoppen door de grootte van de tablet soms lastig zijn te bereiken.
Het winnen van een gevecht draait overigens niet om het zo vaak mogelijk te tikken op het scherm van je iPad, wanneer je dit toch doet zal je er snel genoeg achter komen dat dit niet de juiste manier is om de game te spelen. De game draait voornamelijk om het timen van aanvallen nadat je succesvol een aanval van je tegenstander hebt ontweken of geblokt. Dit zal je mogelijk doen herinneren aan Infinity Blade, maar de unieke en gevarieerde patronen zorgen ervoor dat de tegenstanders een stuk onvoorspelbaarder zijn.
Na het winnen van een gevecht zal je doorgaan naar het volgende monster dat op je staat te wachten, maar niet voordat je met je gewonnen munten nog snel betere wapens en armor aanschaft. Het aanbod is echter niet al te groot, wel is het beter om zo snel mogelijk te upgraden, want het niveau van de tegenstanders zal snel stijgen. Naast het verdienen van munten ontvang je ook zogeheten skil punten die je kan gebruik als bonus bij het aanvallen of verdedigen, en geven je de mogelijkheid om speciale aanvallen te ontgrendelen wanneer je ‘damage’ meter volledig is gevuld.
Rage of the Gladiator kent in totaal drie moeilijkheidsniveaus, helaas moet je elk niveau uitspelen voordat je door kan gaan naar het volgende niveau. De tegenstanders zullen overigens niet veranderen, maar leren elke keer wel nieuwe aanvallen die je zeker niet zal kunnen verslaan met de tactiek die je eerder gebruikte. Het zorgt ervoor dat de game niet snel gaat vervelen, en daardoor ook een stuk langer speelbaarder is, al ben je alsnog redelijk snel door de levels heen, te snel naar mijn mening.
Het overzetten van een game van Wii naar iOS zal in veel gevallen geen geslaagd plan zijn, maar Rage of the Gladiator is een uitzondering. Hoewel de besturing niet zo goed is als op de Wii blijft het een game van prima kwaliteit, en voor iedereen die van Infinity Blade houdt zal dit ongetwijfeld een must-buy zijn.
[tab name=’Rage of the Gladiator voor iPhone/iPod Touch en iPad’][app id=’555274025′][/tab]
[tab name=’Screenshots’]
[screens url=”https://itunes.apple.com/nl/app/rage-of-the-gladiator/id555274025″]
[/tab]
[end_tabset]