Review: Rayman Jungle Run

Zoals je waarschijnlijk al wel hebt gemerkt is het spelen van games op een touchscreen nogal anders in vergelijking met een fysieke controller. Het is echter een aspect dat veel ontwikkelaars nog weleens schijnen te vergeten en games ontwikkelen die simpelweg niet goed te spelen zijn op je iPhone of iPad. Ubisoft hoorde ook bij deze groep, kijk bijvoorbeeld maar naar het geflopte Rayman 2, gelukkig hebben ze met Rayman Jungle Run geleerd van fouten en volledig gebruik gemaakt van de kracht van een touchscreen.

Rayman Jungle is op geen enkele wijze een 1:1 poort van Rayman Origins, hoewel het qua stijl en gameplay niet veel verschilt. De game kan het best worden gezien als een spin-off; een game die op bepaalde gebieden een stuk simpeler is gemaakt zonder dat het de element heeft verwijderd die de game juist zo leuk maken om te spelen. In plaats van dat men alle elementen bundelt in één game heeft Ubisoft ervoor gekozen om deze op te splitsen in vier verschillende categorieën met elk 9 verschillende levels. Je begint met de categorie springen, al is het meer dan alleen springen, want je vliegt, rent en slaat je door de levels heen. Bij de volgende categorie zal je de bewegingen die je eerder hebt geleerd weer meenemen, waardoor de game tijdens het spelen steeds lastiger en complexer wordt, zonder te frustreren. 

Bij ieder level is het de bedoeling dat je de zogenaamde Lums gaat verzamelen, wanneer je alle bollen hebt verzameld ontvang je een tand, bij het verzamelen van vijf van deze tanden krijg je toegang tot de “Land of the Dead” levels. Dit klinkt echter makkelijker dan dat het in de werkelijkheid is, je zult levels vele malen opnieuw moeten spelen om elk Lum te verzamelen. In elk level zijn er in totaal honderd Lums te vinden, en bij het verkeerd timen van een sprong vergeet je er al snel één. Andere Lums zijn weer op plekken verborgen waar je normaal niet snel zal komen, en hoewel je er ook voor kan kiezen om zo snel mogelijk het level uit te spelen geeft het ook voldoening wanneer je alle Lums in een level hebt verzameld.

Op het grafische vlak is Rayman Jungle Run zonder twijfel één van de mooiste games die ik heb gezien voor het iOS-platform. Het hoge resolutie scherm van de iPhone/iPad en de UbiArt engine zorgen ervoor dat alles er prachtig uitziet. De muziek die je tijdens het spelen hoort is niet echt mijn smaak, maar toch zullen de deuntjes al snel in je hoofd zitten, al weet ik niet of dit iets is waar ik nou blij mee moet zijn.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat er niet genoeg levels zijn om te spelen, maar dit heeft mogelijk meer te maken met de kwaliteit van de game dan het aantal levels dat in de game is verwerkt. Je zult met Rayman Jungle Run in ieder geval een lange tijd zoet zijn, vooral als je net zo perfectionistisch bent als mij en alle Lums wilt verzamelen.

Rayman Jungle Run is één van de betere platform games die je kan vinden in de App Store. Ubisoft heeft duidelijk geleerd van zijn fouten, want de besturing zorgt er ditmaal voor dat de game bijna niet meer weg te leggen is.

[app id=’537931449′]

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.