Review Shadowgun: DeadZone voor iPhone, iPod Touch en iPad

De eerste versie van Shadowgun was zonder twijfel één van de eerste games die liet zien hoe smartphones en tablets het gat bijna hebben gedicht met de huidige generatie consoles op het gebied van graphics. De game zag er overigens niet alleen prachtig uit op de iPhone en iPad, want de game was dankzij de goede besturing ook nog eens erg leuk om te spelen.

Ontwikkelaar Madfinger Games richtte zich met de eerste versie van Shadowgun echter alleen op de verhaallijn, de nieuwe game van de studio zal zich echter volledig focussen op de multiplayer. Shadowgun: DeadZone speelt zich overigens nog steeds af in hetzelfde fictionele universum als zijn voorganger, maar ditmaal krijgt je te maken met multiplayer gevechten in plaats van dat je door een verhaal heen moet spelen.

DeadZone bestaat momenteel slechts uit twee modussen. De Deathmatch modus heeft waarschijnlijk geen uitleg nodig, en Zone Control is een variant op het klassieke ‘Capture the Flag’. Net zoals in vele andere multiplayer games van deze tijd zul je tijdens het spelen geld verdienen om je wapens te upgraden en ook kun je je rank verhogen. Alle spelers beginnen met een standaard wapen, dat door veel spelen of het kopen van credits snel kan worden verbeterd.

Doordaat het spel gratis is te spelen hebben de ontwikkelaars van DeadZone in-app aankopen in de game verwerkt, en zoals je al zou verwachten geven deze aankopen je in game een groot voordeel omdat je sneller je wapens kan verbeteren. Hoewel het natuurlijk ook mogelijk is om deze wapens te upgraden door veel te spelen, gaat het op deze manier wel een stuk langer duren, en raak je waarschijnlijk al snel gefrustreerd door spelers die je constant afmaken met wapens die superieur zijn aan die van jou.

Dit is overigens niet het enige punt waarop de game te kort schiet. Tijdens het verbinden met een server, wat overigens snel werkt, zul je er al snel achter komen dat de game soms onspeelbaar is doordat je uit de server wordt gegooid of doordat dat de lag zo groot is dat je altijd te laat bent met het richten van je wapen. Spelers verdwijnen soms ook volledig van de wereld en keren weer terug op een andere locatie. Dit maakt het spelen en richten ongelooflijk lastig, en zorgt ook voor nog meer frustraties.

Het idee achter DeadZone is helemaal niet zo verkeerd, in mijn ogen ontbreekt het altijd nog aan een aantal goede multiplayer games voor iOS, maar het probleem van DeadZone is dat het voelt als een game die niet af is. Ik ben echter niet de enige die er zo over denkt, want de ontwikkelaar van de game heeft al laten weten dat het team momenteel hard werkt om deze problemen op te lossen.

Duidelijk is in ieder geval wel dat DeadZone te vroeg is uitgebracht door Madfinger Games, en hoewel de game potentie heeft om uit te groeien tot iets goeds, is de game ervaring op dit moment slecht tot zeer matig. Er zal nog een hoop werk verzet moeten worden om de lag problemen op te lossen, meer modussen toe te voegen, en zorgen dat de krachtsverschillen niet te groot worden door in-app aankopen. Het lijkt er op dat Madfinger zich voornamelijk heeft bezig gehouden met de graphics van de game, om de rest van problemen later op te lossen.

DeadZone zal zich zeker nog gaan verbeteringen in de komende maanden, maar op dit moment is het waarschijnlijk beter om de game nog even links te laten liggen.

[tab name=’Shadowgun: DeadZone’][app id=’561048152′][/tab]
[tab name=’Screenshots’]

[screens url=”https://itunes.apple.com/nl/app/id561048152″]

[/tab]
[end_tabset]

 

 

 

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.