Google heeft in de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd in zijn kaartendienst Maps en het moment om geld te verdienen lijkt te zijn aangebroken. De belangrijkste bron van inkomsten voor Google zijn namelijk nog altijd advertenties en binnenkort zullen we deze advertenties ook krijgen te zien in Google Maps.
Google Maps
Het bedrijf kondigde op zijn Adwords Blog, het platform voor adverteerders, aan dat ze binnenkort gaan experimenteren met het tonen van logo’s voor fysieke locaties in Google Maps, zowel in de desktopbrowser en in de mobiele app. Google noemt deze logo’s “promoted pins” oftewel bedrijven die betalen om door middel van een logo prominenter in beeld te komen bij het bekijken van een kaart.
In het voorbeeld wordt het logo van de Amerikaanse retailer Walgreens getoond op de manier waarop je normaal zakelijke locaties op een route ziet verschijnen. Druk je op het logo, dan verschijnt de zakelijke pagina van het bedrijf en adverteerders kunnen hier bijvoorbeeld coupons weergeven of gebruikers een idee geven welke producten er worden verkocht.
Zoekresultaten in Google Maps zullen ook prominentere advertenties tonen voor bedrijven in de buurt. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht als “koffie in de buurt van mij” invoert, dan kan een bedrijf betalen om bovenaan in de lijst met zoekresultaten te komen. Dit bedrijf wordt door Google wel aangemerkt als een advertentie met behulp van een klein paars blokje met het woord “ad”, en op de bijbehorende kaart wordt het bedrijf ook weergegeven naast een paarse cirkel.
Niet iedere gebruiker zal vermoedelijk blij zijn met de veranderingen in Google Maps, echter is het belangrijk om te begrijpen dat deze advertenties ervoor zorgen dat diensten als Maps gratis kunnen worden gebruikt. Daarnaast lijkt ons het tonen van logo’s een welkome verandering voor een snelle herkenning van belangrijke punten. Het is alleen de vraag of deze advertenties niet voor problemen gaan zorgen voor kleine bedrijven die vermoedelijk niet hetzelfde budget hebben te besteden als de grotere partijen, zoals bijvoorbeeld de Jumbo of McDonald’s.