Microsoft Xbox 720 krijgt AMD “Jaguar” x86-processor met Radeon-gpu

Microsoft

ps4_xbox720De volgende generatie Xbox (720?) gaat mogelijk volgende maand worden aangekondigd, maar dat is waarschijnlijk niet het enige wat we vandaag te weten zijn gekomen. In een artikel van het doorgaans betrouwbare Bloomberg valt namelijk te lezen dat Microsoft voor de nieuwe Xbox heeft gekomen voor een AMD-soc. Dit zal betekenen dat niet alleen Sony met de PlayStation 4 de stap maakt naar de x86-architectuur, maar dat ook Microsoft overstag gaat. Het is in ieder geval goed nieuws voor ons gamers, want ontwikkelaars zouden hierdoor tegen minder problemen moeten oplopen bij het ontwikkelen van multi-platform games.

Niet alleen kiest Microsoft voor dezelfde architectuur als Sony, de volgende generatie Xbox draait zou namelijk ook op de AMD Jaguar CPU draaien. In de PlayStation 4 is zover als wij weten exact dezelfde chip te vinden. Net zoals met de Xbox 360 heeft het bedrijf uit Redmond ook dit jaar weer gekozen voor een Radeon GPU van ATI (AMD). Het ziet er dus naar uit dat beide consoles qua hardware wel erg veel op elkaar zijn gaan lijken. Hoewel het de keuze mogelijk een stukje lastiger gaat maken, zullen ontwikkelaars de beslissing van beide bedrijven alleen maar toejuichen. In de toekomst gaan we mogelijk weer zien dat de PC het leadplatform gaat worden bij de ontwikkeling van de games, want door de x86-architectuur kunnen deze games nu vrij eenvoudig worden overgezet naar de console.

Een nadeel van de overstap is dat we nu eigenlijk al met zekerheid kunnen zeggen dat de games voor de Xbox 360 niet backwards compatible zijn met de Xbox 720. Gelukkig is dit in het verleden geen groot probleem geweest, want zeg nou eerlijk; waarom zou je oude games willen spelen op een nieuwe krachtige console als de PlayStation 4 of Xbox 720?

AMD lijkt in ieder geval de grote winnaar te zijn van deze generatie. Wij zeggen lijkt, want de interesse in consoles lijkt in de afgelopen 24 maanden toch wat te zijn teruggelopen, hoewel dat ook deels te maken heeft met het feit dat de Xbox 360 en PlayStation 3 al vanaf 2006 zijn te verkrijgen.

Voor Nintendo’s Wii U lijken de problemen hierdoor steeds groter te worden, kort na de lancering bleek al snel dat de verkoopcijfers van de console tegenvielen. De hoop werd deze generatie (deels) gevestigd op third-party ondersteuning, dankzij de nieuwe krachtige hardware, echter lijken alle ontwikkelaars zich nu weer te gaan richten op de x86-architectuur van de PC, Xbox en PlayStation, terwijl de Wii U is uitgerust met een op PowerPC-gebaseerde processor.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*