Het belangrijkste wat we uit het document kunnen halen is dat de resolutie van de camera’s is verhoogd voor zowel de kleuren als diepte camera’s en ook zal er een derde sensor aan Kinect worden toegevoegd, voor toegang tot het infrarood spectrum. Microsoft heeft er verder voor gekozen om de USB 2.0 poort in te wisselen voor een USB 3.0 interface, waardoor de latency (vertraging) wordt teruggeschroefd van 90ms naar 60ms.
De 640 x 480 RGB camera is ook geüpgraded met een 1080p sensor, terwijl de diepte resolutie ook is verbeterd van 320 x 240 pixels naar 512 x 424 pixels. Het resulteert echter niet in een groter bereik, want Kinect 2.0 kan nog steeds alleen personen en bewegingen detecteren vanaf 40cm tot een maximum van vier meter, maar de kijkhoek is wel een stuk groter, waardoor de tilt sensor niet langer benodigd is op de opvolger.
Volgens de bron is het instellen van Kinect 2.0 dan ook een stuk eenvoudig en gamers of ouders zullen ook niet hun gehele woonkamer opnieuw hoeven in te delen voor het gebruik van Kinect. Door het gebruik van een infrarood sensor is de kwaliteit van de data aanzienlijk omhoog gegaan. Dankzij het actieve infrarood signaal kan Kinect 2.0 beter omgaan met variabele lichtsituaties.
In het document is meer te lezen over het ontwerp van de Durango. Het nieuwe systeem zal veel resources van het besturingssysteem gebruiken zodat Kinect kan blijven draaien wanneer er meerdere applicaties tegelijk draaien. Kinect 2.0 zal ook een stuk beter moeten zijn in het blijven volgen van je lichaam, zo goed zelfs dat de camera nu tot maximaal zes personen tegelijkertijd kan detecteren, hoewel de camera nog geen individuele vingerbewegingen kan identificeren, Kinect kan op dit moment alleen het verschil tussen een open en een gesloten hand opmerken.
Het ziet er dus naar uit dat we dan ook meer met een evolutie hebben te maken van Kinect, er lijken geen wijzigingen zijn doorgevoerd die grote invloed zullen op de manier hoe games kunnen worden gespeeld op de Xbox. De technologie is dan ook nog verre van perfect, beloofde functies zoals het identificeren van individuele vingerbewegingen zijn nog steeds niet aanwezig.
Daarnaast is de lag volgens de anonieme bron nog steeds aanwezig, ondanks het feit dat Microsoft de latency heeft kunnen verlagen van 90ms naar 60ms – de draadloze Xbox 360 controller heeft bijvoorbeeld een latency van slechts 8ms om maar eens de verschillen aan te geven tussen de twee. We moeten overigens niet vergeten dat Kinect standaard bij elke console zal worden verkocht, het is voor Microsoft dus belangrijk om de productiekosten van Kinect 2.0 zo laag mogelijk te houden.
In de onderstaande tabel zie je de verschillen tussen beide versies. De volgende generatie console en Kinect 2.0 zal volgens de laatste geruchten tijdens de E3 gameshow worden aangekondigd.
Feature | Xbox 360 Kinect Sensor (Kinect 1.0) | Durango Sensor (Kinect 2.0) |
Field of View (FOV) | 57.5˚ horizontal by 43.5˚ vertical | 70˚ horizontal by 60˚ vertical |
Resolvable Depth | 0.8 m -> 4.0 m | 0.8 m -> 4.0 m |
Color Stream | 640 x 480 x 24 bpp 4:3 RGB @ 30fps640 x 480 x 16 bpp 4:3 YUV @ 15fps | 1920 x 1080 x 16 bpp 16:9 YUY2 @ 30 fps |
Depth Stream | 320 x 240 16 bpp, 13-bit depth | 512 x 424 x 16 bpp, 13-bit depth |
Infrared (IR) Stream | No IR stream | 512 x 424, 11-bit dynamic range |
Registration | Color <-> depth | Color <-> depth and active IR |
Audio Capture | 4-mic array returning 48 Hz audio | 4-mic array returning 48K Hz audio |
Data Path | USB 2.0 | USB 3.0 |
Latency | ~90 ms with processing | ~60 ms with processing |
Tilt Motor | Vertical only | No tilt motor |