De HBO GO-app van Vodafone was de reden dat het bedrijf nu een boete van 200.000 euro heeft ontvangen. Gebruikers konden door middel van de app zoveel kijken als ze wilden, zonder dat het invloed had op de datalimiet van het abonnement. De Autoriteit Consument en Markt is van mening dat Vodafone hierdoor op de hoogte was van wat klanten op het internet deden en dat is zelfs met dit soort acties niet toegestaan.
[sc:adsense-tekst ]Vodafone was volgens Tim Rosendahl, woordvoerder van de ACM, wel degelijk op de hoogte van deze overtreding. Eerder ontving Vodafone-dochter Sizz namelijk al een waarschuwing vanwege het aanbieden van een vergelijkbare dienst, maar dan voor de televisie programma’s van RTL.
KPN werd een boete opgelegd van 250.000 euro en dat is omdat het bedrijf op zijn eigen gratis WiFi hotspots bepaalde diensten belemmerde. Op locaties waar deze hotspots stonden werden onder meer voip-diensten belemmerd, een duidelijke indicatie dat ook KPN exact wist wat gebruikers op dat moment aan het doen waren. In de wet netneutraliteit is vastgelegd dat een provider alle verkeer op een gelijke manier moet verwerken.
De provider zegt deze overtreding over het hoofd te hebben gezien en claimt netneutraliteit buitengewoon belangrijk te vinden. De ACM deelde opvallend genoeg geen waarschuwing uit aan KPN voor het opleggen van deze fikse boete.
Het is voor het eerst dat de Autoriteit Consument en Markt providers een boete oplegt vanwege het overtreden van de netneutraliteit.
[sc:adsense-tekst ]