Android en iOS domineren al geruime tijd de globale smartphone markt, maar de nieuwe cijfers van onderzoeksbureau IDC beloven weinig goeds voor de concurrerende besturingssystemen. De besturingssystemen van Google en Apple zijn namelijk gezamenlijk verantwoordelijk voor 96,3 procent van alle verscheepte smartphones in het vierde kwartaal van 2014.
Dat is een kleine stijging van 0,7% (95,6%) ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het Android besturingssysteem is weinig verassend nog steeds de marktleider met een marktaandeel van 81,5% ten opzichte van de 78,7% in dezelfde periode een jaar eerder.
Ondanks de komst van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus daalde het marktaandeel van iOS van 15,1 procent in het laatste kwartaal van 2013 naar 14,8 procent in het laatste kwartaal van 2014, wel verkocht het bedrijf aanzienlijk meer telefoons.
[sc:adsense-tekst ]In het rapport van het IDC is te lezen dat er voor Apple nog genoeg mogelijkheden liggen nu het een product heeft uitgebracht voor de phablet markt. Onderzoeker Ramon Llamas zegt daarnaast dat de groei van Samsung is gestagneerd en dat het Android ecosysteem steeds meer afhankelijk is van kleinere fabrikanten voor een groter marktaandeel. Veel van deze fabrikanten zijn afkomstig uit Azië, inclusief Huawei, Xiaomi, ZTE en Lenovo, dat sinds begin 2014 ook de eigenaar is geworden van Motorola.
Voor de rest gaat het op de smartphone markt voornamelijk om het oppikken van de broodkruimels die door iOS en Android worden achtergelaten. Toch lijkt er een kleine oorlog op komst te zijn in het low-end segment voor opkomende markten.
Mellisa Chau, senior research manager bij IDC, zei hierover het volgende: “Met Microsoft die steeds goedkoper wordende Lumia smartphones uitbrengt en Tizen dat eindelijk beschikbaar is in India, lijkt het erop dat bedrijven nog steeds interesse hebben om wat te doen aan de dominantie van Android in dit segment.”
Het Windows Phone platform van Microsoft maakte de kleinste jaar na jaar groei door van 4,2 procent, terwijl BlackBerry in een jaar tijd zijn marktaandeel zag dalen met maar liefst 69,8 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
[sc:adsense-tekst ]