Samsung Galaxy S8 krijgt mogelijk 4K-display voor virtual reality

De volgende Galaxy-smartphone, vermoedelijk de Samsung Galaxy S8, zou het eerste mobiele apparaat van het bedrijf kunnen zijn met een 4K-scherm dat specifiek is ontworpen voor virtual reality. Samsung heeft tijdens de techbeurs Display Week in San Francisco namelijk een nieuw AMOLED-scherm getoond met een 4K-resolutie en een formaat van 5,5-inch.

Galaxy S8 krijgt 4K-display?

Momenteel is de mobiele hardware nog niet krachtig genoeg om dit enorme aantal pixels aan te sturen op een acceptabele framerate, echter verwachten we dat de Galaxy S8 in 2017 qua prestaties opnieuw een grote stap voorwaarts gaat zetten. Een 4K-scherm is uitermate geschikt voor virtual reality dankzij de hoge resolutie van 3840 x 2160 pixels en door het kleine formaat komt de pixeldichtheid uit op maar liefst 806 pixels per inch. De huidige high-end toestellen beschikken over een Quad HD-scherm, goed voor een resolutie van 2560 x 1440 pixels. Overigens is 4K voor smartphones niet geheel nieuw, want de Sony Xperia Z5 Premium uit 2015 beschikt over een soortgelijk 4K-scherm, maar gebruikt deze resolutie alleen bij het weergeven van foto’s en video’s.

Volgens de website UploadVR zag het scherm er geweldig uit, helder met een uitstekend contrast en kleurweergave. Het paneel leek opmerkelijk genoeg te draaien op een lagere framerate, waardoor het mogelijk geen optimale vernieuwingssnelheid biedt voor virtual reality, hoewel dat niet kon worden geverifieerd. Samsung zegt dat het scherm momenteel nog wordt gedemonstreerd als een prototype en het blijft onduidelijk wanneer de technologie klaar is voor consumentenproducten. Eerder dit jaar werd er al gespeculeerd dat de Galaxy Note 6 zou worden voorzien van een 4K-scherm, echter lijkt het woordje prototype aan te geven dat het aannemelijker is dat de Galaxy S8 in 2017 de eerste 4K-telefoon van Samsung gaat worden.

Naast het 4K-scherm introduceerde Samsung ook nog een geheel nieuwe technologie genaamd Bio Blue, dat minder blauw licht weergeeft dan de huidige schermen (slechts 6% in vergelijking met de 32% van huidige AMOLED-displays). Deze technologie kan ook nuttig zijn voor VR, omdat het minder belastend is voor de ogen en je zou in theorie daardoor langer gebruik kunnen maken van een VR-bril zonder moe te worden.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.